sv: Fråga om att ta emot it'r (parfym)

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Fråga om att ta emot it'r (parfym)

Post by nur.nu »

http://www.ilminstitutet.se/
Fatwa Id: 00018

Fråga:
Jag kallades till (moskén) av Imamen för att titta på några fel i tidstabellen för Ramadhan som behöver rättas till då Ramadhan (detta hände innan) var nära att börja. När jag begav mig av till moskén fanns det en jamaat där från Indien och någon ur denna jamaat gick fram till mig och erbjöd mig lite it'r (parfym) efter att denne sa salaam (fredshälsningen) till mig.
Då det är en norm i vår moské att jamaat bröder erbjuder en it'r och därpå börjar ge dawah som tar lite tid utan de frågar om man är ledig eller ej, så jag svarade jag hans salaam, tog i hans hand, avvböjde att ta emot it'r och fortsatte för att diskutera den brådskande saken gällande Ramadhan
(Nu är mina frågor:)
1) Begick jag en synd då avstod från att ta emot it'r?
2) Vad är befallningen i Shari'ah när någon erbjuder en it'r? Är det Fardh, Wajib, Sunnah eller Mustahab att acceptera?



Svar:
av Mufti Ismail Moosa
1) Anas (Må Allah Ta'ala vara nöjd med honom) återberättade att Profeten صلي الله عليه وسلم sade:


من عرض عليه طيب فلا يرده فإنه طيب الريح خفيف المحمل. (أخرجه أبو داود في سننه - (4 / 128


“Vemsomän ges parfym, bör då inte vägra (att ta emot) det, för att det har en behaglig doft och är lätt att bära med sig". (Sunan Abi Dāwūd, 4/ 128)


Dessutom nämns det i en narration i Sunan at-Tirmidhi:


ثلاث لا ترد الوسائد والدهن واللبن الدهن يعني به الطيب (أخرجه الترمذي في سننه- (5 / 108


“Tre ting bör inte vägras att ta emot: en kudde, doftande olja och mjölk". (Sunan at-Tirmīdhi, 5/108)

Narrationerna ovan belyser att om någon erbjuder parfym, bör man då inte vägra (ta emot). Detta är utav artighet. (Men) om någon vägrar, syndar denne då inte.


2) Det är Sunnah acceptera (att ta emot) parfymen. I en narration i Ṣaḥīḥ al-Bukhāri, omnämns det från Thumāmah bin ‘Abdullāh:


كان أنس رضي الله عنه لا يرد الطيب قال وزعم أنس أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يرد الطيب (أخرجه البخاري في صحيحه- طوق النجاة - (3 / 157)


"Anas (Må Allah Ta'ala vara nöjd med honom) brukade aldrig vägra (att ta emot) parfym och han brukade påstå att även Profeten صلي الله عليه وسلم inte brukade vägra (att ta emot) parfym.” (Ṣaḥīḥ al-Bukhāri, 3/ 157)


80 -( باب من لم يرد الطيب )
أي هذا باب في ذكر من لم يرد الطيب وكأنه يريد بذلك أن النهي عن رده ليس على التحريم
140 - ( حدثنا أبو نعيم حدثنا عزرة بن ثابت الأنصاري قال حدثني ثمامة بن عبد الله عن أنس رضي الله عنه أنه كان لا يرد الطيب وزعم أن النبي كان لا يرد الطيب ) )عمدة القاري شرح صحيح البخاري - (32 / 95)

( باب في رد الطيب )
[ 4172 ] من عرض عليه ) بصيغة المجهول ( فإنه طيب الريح خفيف المحمل ) قال القرطبي هو بفتح الميمين ويعني به الحمل والحديث يدل على أن رد الطيب خلاف السنة لأنه باعتبار ذاته خفيف لا ينقل حامله وباعتبار عرضه طيب لا يتأذى به من يعرض عليه فلم يبق حامل على الرد فإن كل ما كان بهذه الصفة محبب إلى كل قلب مطلوب لكل نفس (عون المعبود -) (11 / 153


Och Allāh Ta’ālā vet bäst.
Wassalām,
(Mufti) Ismail Moosa
Post Reply

Return to “Family and social interactions | Familjeliv och vänner”