Korantolkning
Ur: Ibn Khaldun Muqaddiima
Övers. av Ingvar Rydberg under titeln:
PROLEGOMENA INTRODUKTION TILL VÄRLDSHISTORIEN
Alhambra Klassiker
---------------------------------------------------------------------------------------------
Koranen uppenbarades på arabernas språk och i deras retoriska stil. Alla araber förstod den och visste meningen med de enskilda orden och satserna. Den uppenbarades i kapitel och verser för att förklara Guds enhet och de olika religiösa plikterna. Några passager i Koranen är trosartiklar. Andra tar upp lemmarnas uppgifter i kroppen. Några är äldre än andra, senare passager, som upphäver de tidigare.
Profeten brukade förklara dessa saker genom att citera koranversen: «För att du för människorna skall förklara vad som nedsänts till dem» (16:46). Han var noga med att tolka de oklara verserna och skilja de upphävande yttrandena från de upphävda och underrätta sina följeslagare om deras betydelse. Dessa blev sålunda bekanta med ämnet. De kände, direkt stödda på Profetens auktoritet, till varför många verser hade uppenbarats och situationen som hade krävt dem. Sålunda förebådar koranversen «Då hjälpen och segern kommer från Gud» (110:1) profetens död.
Dessa förklaringar överfördes på Profetens följeslagares auktoritet och spreds vidare bland den andra generationens män, tills kunskapen organiserades i lärda discipliner och systematiska lärda verk skrevs. Den traditionella informationen, som hade förmedlats profetens följeslagare och deras omedelbara elever, fördes vidare. Det materialet nådde at-Tabari, al-Waqidi, ath-Tha`alibi och andra korantolkare. De skrev ned mycket av traditionen som Gud ville att de skulle göra.
De språkliga vetenskaperna utvecklades sedan till tekniska diskussioner om ords lexikografiska innebörd, reglerna som styr vokaländelserna (al-i`rab) och stilen (al-balagha) i ordkombinationerna. Systematiska avhandlingar skrevs i dessa ämnen. Tidigare hade dessa varit så välkända bland araberna att ingen muntlig och skriven överföring hade varit nödvändig. Nu var det tillståndet förbi och dessa ämnen fick läras ut med hjälp av filologernas böcker. De behövdes för tolkningen av Koranen, därför att denna är författad på arabiska och följer arabernas stilistiska teknik. Korantolkningen kom sålunda att bedrivas på två skilda sätt.
Det ena slaget är traditionellt. Det baseras på muntlig information alltifrån de första muslimerna. Det består av kunskap om de upphävande verserna och de som upphävts av dem, om skälen till att en given vers uppenbarades och om syftet med vissa andra. Allt detta kan bli känt bara genom traditioner baserade på vad profetens följeslagare och den andra generationen har att förtälja. De tidiga skriftlärda hade redan gjort fullständiga kompilationer i ämnet, men deras arbeten och de underrättelser som de traderar innehåller sida vid sida viktigt och oviktigt stoff, accepterade och förkastade yttranden. Skälet är att araberna inte hade några böcker eller någon högre lärdom.
[...]
Senare ägnade sig lärda män åt en verifiering och kritisk granskning av allt detta. Abu Muhammed ibn `Atiya, en maghribinsk vetenskapsman, kortade ned alla kommentarerna och valde ut de mest troliga tolkningarna. Han skrev ned det materialet i en utmärkt bok, välkänd bland Maghribs och Spaniens invånare. Al-Qurtubi anammade hans metod i detta avseende i ett annat verk, som är väl känt i östern.
Det andra slaget av korantolkning är rent filosofiskt: det intresserar sig för sådant som lexikografi och stilistik, som användes för att förmedla meningen med relevanta metoder. Detta slag av korantolkning uppträder sällan skilt från det första, men det är det första som väsentligen efterfrågas. Det andra slaget dök upp först sedan de språkliga och filologiska vetenskaperna hade utvecklats till fullo, vilket gör att det numera intar den första platsen i vissa kommentarer. Kommentaren i vilken denna senare disciplin är bäst representerad är Kitab al-kashshaf av az-Zamakhshari i Khuwarizm i Iraq.
[...]
“Men över alla vetande står en Allvetande” (12:76)
---------------------------------------------------------------------------------------------
http://guidance.faithweb.com/kunskap/tafsir.html
© Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002
sv: Ibn Khaldun om Korantolkning
Jump to
- بسم الله الرحمن الرحيم
- ↳ About | Om islam.nur.nu
- ↳ Om oss
- ↳ Om våra medarbetare
- ↳ Vi rekommenderar | Svenska sajter
- ↳ abuhanifa.se | Facebook
- ↳ birka.st
- ↳ damas.st
- ↳ fatwabanken.se
- ↳ ghazali.se
- ↳ konvertitakuten.se
- ↳ nurdotnu | Youtube channel
- ↳ More links | Fler länkar
- ↳ Islamic learning
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ sidna.nur.nu
- ↳ Islamic Cultural Society - damas.st
- ↳ Islamic spirituality
- ↳ Shadhilimasters - shadhili.nur.nu
- ↳ Hilal, prayertimes, qibla etc.
- ↳ birka.st
- ↳ hilal.se
- ↳ Prayertimes
- ↳ Media - mawaqit.hilal.se
- ↳ Allah - الله
- ↳ *
- ↳ Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)
- ↳ Sh. Muhamamd al-Yaqoubi
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | Svenska
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | English
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | بالعربية
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: Talks during visits in Scandinavia
- ↳ Sh. Faisal Abdur Razak
- ↳ Nasiha | Advice | Goda råd
- ↳ Becoming Muslim | Konvertera till Islam
- ↳ Islams grunder
- ↳ Guestbook | Gästbok & Förslagslåda
- Islam studies | Islamiska studier
- ↳ Koranen
- ↳ .
- ↳ Ingegrity of the Quran
- ↳ Qira'at | Läsarter
- ↳ Qira'a Hafs
- ↳ Qira'a Warsh
- ↳ Qira'a Qalun
- ↳ Qira'a Ibn Kathir
- ↳ Tafsir
- ↳ Translations
- ↳ Special ayat
- ↳ Tajwid resources
- ↳ Learning resources
- ↳ Adab with the Quran
- ↳ Discussions
- ↳ Hadith
- ↳ Isnads
- ↳ Classification
- ↳ Hadith collections
- ↳ Shamail
- ↳ Forty Nawawiyya
- ↳ Special hadith
- ↳ Hadith about Sahaba | Om kärleken till Sahaba
- ↳ Hadith about knowledge | Om kunskap
- ↳ Aqida
- ↳ Tenets of Beleief | Trossatser
- ↳ Belief in Allah | Tron på Allah
- ↳ Belief in the Angels | Tron på Änglarna
- ↳ Belief in the Books | Tron på Böckerna
- ↳ Belief in the Prophets | Tron på Profeterna
- ↳ Belief in Life and Death | Tron på ivet efter döden
- ↳ Belief in Qadar | Tron på Allah's Förutbestämmande
- ↳ Miracles | Underverk
- ↳ General | Allmänt
- ↳ Frågor och svar
- ↳ Ash'ariyya
- ↳ Maturidiyya
- ↳ Corrupt beliefs
- ↳ Fiqh
- ↳ Fatwa collections - Links
- ↳ By Madhhab
- ↳ Hanafi
- ↳ Q & A | Frågor och svar
- ↳ Hanafi Fiqh books & chapters
- ↳ About the Hanafi Madhhab | Om madhhaben
- ↳ Maliki
- ↳ Links
- ↳ dar-sirr.com/Imam-Malik.html
- ↳ Shafi'i
- ↳ Hanbali
- ↳ Other rites / No madhhab
- ↳ Comparative fiqh
- ↳ By Subject
- ↳ Tahara
- ↳ Salat
- ↳ Zakat
- ↳ Sawm
- ↳ Hajj
- ↳ Al-Ayman: Oaths | Eder
- ↳ Trade
- ↳ Various subjects | Diverse
- ↳ Links
- ↳ Sunni Life Style | Att leva enligt Sunnan
- ↳ Family and social interactions | Familjeliv och vänner
- ↳ Women in Islma | Knvinnan i Islam
- ↳ Food, chemical products and drugs | Mat, mediniciner och kemiska tillsatser
- ↳ Slaughter | Halal slakt
- ↳ Dress & beautification | Kläder och skönhet
- ↳ Music & Entertainment | Musik och underhållning
- ↳ Environment | Miljö
- ↳ More...
- ↳ Ihsan: Ethics of Islam | Islamisk etik
- ↳ Sins and Tawba | Synd och ånger
- ↳ Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande
- ↳ Self-improvement | Hur man blir en bättre människa
- ↳ More...
- ↳ Spirituality | Andlighet
- ↳ Islamic devotions | Andliga övningar
- ↳ Dhikr from Quran and Sunna
- ↳ Dalail al-Khayrat
- ↳ Tasawwuf
- ↳ Advice | Råd och vägledning
- ↳ Foundations | Grundläggande om Tasawwuf
- ↳ .
- ↳ Adab of the Path | Sufi adab
- ↳ Maqams | Etapper på vägen
- ↳ Sufi manuals
- ↳ Sayings of the Sufis | Sufi citat
- ↳ Turuq
- ↳ Shadhili
- ↳ Naqshbandi
- ↳ Suhrawardi
- ↳ Ba 'Alawi
- ↳ Qadiri
- ↳ Tijani
- ↳ Famous Books | Böcker om andlighet i Islam
- ↳ Ibn ´Ata Allah al-Sakandari
- ↳ Abul Qasim al-Qushayri
- ↳ Amad Zarruq
- ↳ Empirical Sciences
- ↳ Islamic Medicine
- ↳ Islamic Astronomy
- ↳ Islamic Psychology
- ↳ Dream Interpretation
- ↳ Firasa
- ↳ Islamic Learning
- ↳ Curriculum
- ↳ Courses & Events
- ↳ Advice to seekers of knowledge
- ↳ Isnads & Ijazat
- ↳ Madhab & taqlid
- ↳ Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria
- ↳ Radd al-Wahhabiyya
- ↳ Tawassul | Om medling
- ↳ Istighatha | Om att tilllala de döda och osynliga väsen
- ↳ Bid´a | Begreppet nypåfund
- ↳ ´Ibada | Begrepet dyrkan
- ↳ Radd al-Rafidiyya
- ↳ Ohter religions | Islams förhållandet till andra religioner
- Aktuell Information
- ↳ Prayertimes | Bönetider
- ↳ Moon sighting and Hijri dates | Den Islamiska kalendern
- ↳ Seasons and Occasions | Islamiska högtider
- ↳ Eid al-Adha
- ↳ Ranadan & Eid al-Fitr
- ↳ Ashura
- ↳ Milad al-Nabiyy
- ↳ What the Scholars said about Mawlid | Vad de lärda sagt om Mawlid
- ↳ Eid greetings
- ↳ Muslim Community | Det muslimska samfundet
- ↳ Home schooling
- ↳ Moskéer i Sverige
- Culture of Islam | Islams kultur
- ↳ Arabic language
- ↳ Alif-Ba-Ta
- ↳ Arabic Course Books
- ↳ Nahw
- ↳ Sarf
- ↳ Poetry | Qasaid & Anashid | Music
- ↳ Pre-Islamic Poetry | Arabisk poesi före Islam
- ↳ Poetry of the sahaba
- ↳ In honor of the Prophet (s) | Till PRofetens (s) ära
- ↳ Diwan of Imam al-Shafi'i
- ↳ Diwan of Sheikh Muhammad al-Yaqoubi
- ↳ Poetry meters (awzan)
- ↳ Musical Scales
- ↳ Famous quotes
- ↳ Stories
- ↳ Arts
- ↳ Calligraphy
- ↳ Decorative art
- ↳ Architecture
- ↳ Places - cities, landscapes...
- ↳ Travels
- ↳ Mosques & maqams
- ↳ Didactic material for kids | För barn
- Past & Present
- ↳ History of Islam | Islams historia
- ↳ Muslim Rulers
- ↳ Society and Recent Events
- ↳ The uprising in Syria
- ↳ Biographies
- ↳ Sahaba
- ↳ Scholars of our time
- ↳ Great Imams | De främsta Sunni lärda
- ↳ Imam Abu Hanifa d. 150 H.
- ↳ Imam Malik d. 179 H.
- ↳ Imam al-Shafi´i d. 204 H.
- ↳ Imam Ahmad d. 241 H.
- ↳ Bio collections - links
- ↳ Questions & Answers | Frågor och svar
- Services
- ↳ Web facilities
- ↳ Administration
- ↳ Catalogues
- ↳ By Author
- ↳ Sheikh Muhammd al-Yaqoubi al-Hasani
- ↳ Sheikh Gibril F. Haddad
- ↳ Sheikh Atabeg Shukorov
- ↳ Sidi Abd al-Wahid Morrone
- ↳ Books
- ↳ Online library - Links
- ↳ maktabah.org
- ↳ kitabklasik.co.cc
- ↳ hizmetbooks.org
- ↳ kutub.nur.nu
- ↳ Announcements and reviews
- ↳ Bibliographies
- ↳ Book printing, binding, disctribution etc.
- ↳ Manuscripts and Illuminations
- ↳ Pictures
- ↳ Portraits
- ↳ Mosques and maqams
- ↳ Calligraphies
- ↳ Decorative arts
- ↳ Hilye
- ↳ Contributed Galleries
- ↳ Picture Gallery Facilities
- ↳ Audio * Video * Flash
- ↳ Maps
- ↳ New uploads
- ↳ Search engines
- Special interest forums