ar: sv: en: Ayat al-Shifa

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

ar: sv: en: Ayat al-Shifa

Post by nur.nu »

image

Imam Abu al-Qasim al-Qushayri (författaren till den berömda Risalan) - rahimahu Allah - sade:
Min son blev en gång mycket sjuk. Då såg jag Allah's Såndebud (salla ALlah 'aleihi wa sallam) i drömmen. Han sade: "Vad har hänt dig?" Jag sade: "Min sons tillstånd..." Han sade då till mig: "Hur har du det med Ayat al-Shifa?" Jag svarade: "Dem kännder jag inte till". Jag vaknade och läste en Khatam (av hela den heliga Koranen), och varje gång jat påträffade en Aya där "Shifa" nämndes samlade jag den. Det blev sex Ayat från olika Suror i Koranen. Jag skrev dem i botten av en bägare och löste upp (skriften) med vatten, och gav det till min son att dricka. Det var som om han löstes från en förlamande kramp.
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Re: Ayat al-Shifa

Post by nur.nu »

Six Quranic Verses of Healing
Ayat Ash-Shifa

وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ

wa yashfi sudoora qawmin mumineena
And [God] shall heal the breast of the believers. (at-Tawba, 9:14)

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

Yaa ayyuha an-naasu qad ja’atkum maw`izhatun min rabbikum wa shifaun limaa fee as-sudoori wa hudan wa rahmatun lil-mumineen
Mankind there has come to you a guidance from your Lord and a healing for (the diseases) in your hearts, and for those who believe a guidance and a mercy. (Yunus, 10:57)

َيخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ

yakhruju min butooniha sharaabun mukhtalifun alwaanuhu feehi shifaun lin-naas
There issues from within the bodies of the bee a drink of varying colors wherein is healing for mankind. (an-Nahl, 16:69)

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

Wa nunazzilu mina al-qurani ma huwa shifaun wa rahmatun lil-mumineen
And We sent down in the Quran such things that have healing and mercy for the believers (an-Najm, 17:82)

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

Wa idha maridtu fahuwa yashfeeni
Post Reply

Return to “Special ayat”