Sammanställt av Samir Muric för Ilminstitutet © 2012.
Nedan följer några korta citat om hur många av våra största lärda brukade räkna lovprisningar på radband, stenar och dylikt:
Yahya ibn Said al-Qattan (må Allahs nåd vara över honom) - även känd som Amir al-Mu'minin i Hadith
Ibn Ma'in (må Allahs nåd vara över honom) sade:
Al-Hafidh Shaykh al-Islam Ibn Hajar al-'Asqalani al-Shafi'i (må Allah vara nöjd med honom)"Yahya brukade bära radband (misbaha) med sig och (han) brukade ta in sin hand (innanför) sin tunika för att räkna tasbih på det. (Återberättat av Al-Dhahabi i Siyar A'lam al-Nubala - Beirut, Mu’assasah al-Risalah, 1998, 9:180)
'Allama Mullah 'Ali al-Qari al-Hanafi (må Allahs nåd vara över honom)Varje gång som Ibn Hajar, må Allahs nåd vara över honom, brukade sitta med en samling efter 'ishaa'-bönen (kvällsbönen), eller vid någon annan tidpunkt för att lära ut, brukade han bära en sub'ah (radband) innanför sin ärm så att ingen kunde se den, och han brukade ständigt räkna tasbih eller dhikr på det. (Återberättat i Al-Jawahir wa’l-Durar fi Tarjumah Shaykh al-Islam Ibn Hajar - Beirut, Dar Ibn Hazm, 1999, 1:171)
I sin kommentar till Mishkat, sade han i en diskussion kring en hadith:
Al Hafizh Imam al-Suyuti al-Shafi'i (må Allahs nåd vara över honom)"Den (dvs. Hadithen) innehåller en tillåtelse för att räkna dhikr på det vördnadsvärda radbandet (sub'ah). Abu Hurairah brukade ha en tråd med många knutor på den, på vilka han brukade räkna tasbih på. Vad angår påståendet att det är en innovation (bid'ah), är detta svagt, då det (dvs. åsikten) inte har någon grund i Sunnan. Trots det, är att räkna på ens fingrar bevisat att föredra. (Sharh al-Mishkat)
Imam al-Suyuti sade:
Al-Hafizh Imam Shawkani (må Allahs nåd vara över honom)"Det är inte återberättat från någon av Salaf elelr Khalaf att de förbjöd tillåtelsen av radband. Snarare så brukade många av de räkna på det och ansåg det inte vara ogillat (makruh). (Återberättat i hans 'al-Min'ah fi'l-Sub'ah, i al-Hawi li'l-Fatawa - Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, 1988)
Efter att Imam Shawkani citerade haditherna från Sa'd ibn Abi Waqqas (se Sunan Abu Dawud) och Safiyyah (Se Sunan al-Tirmidhi) som de lärda citerar som bevis att det är tillåtet att räkna lovprisningar på radband, sade han:
Ovanstående uttalanden och omnämnelser är tillräckliga för att den gemene lekmannen ska inse att det är tillåtet att räkna lovprisningar på stenar, daddelkärnor, knoppar, radband och liknade - och det är inte förbjudet eller en innovation (bid'ah)."De båda sista haditherna indikerar på tillåtelsen att att räkna tasbih på daddelkärnor eller stenar, och jämväl med radband - Eftersom det inte finns något att skilja mellan dem. Detta beror på att Profeten (må fred vara över honom) tyst godkände det som kvinnorna gjorde och (han) kritiserade dem inte. Att dessutom hänvisas till det som är att föredra (dvs. som det nämns i hadithen, att de hänvisades till något bättre av Profeten) inte negerar tillåtelsen (wa'l- irshad ila ma huwa afdal la yunaf al-jawaz).” (Nayl al-Awtar, 2:672)