sv: Två fiskar

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Två fiskar

Post by nur.nu »

Två fiskar
http://svarten.blogspot.com/2007/03/i-f ... html#links
En berättelse som jag hittade på en engelsk muslimsk site (och översatte):

Två fiskar simmade omkring och upptäckte plötsligt en bit kött framför sig. Den yngsta fisken öppnade munnen och simmade mot köttbiten. Den äldre fisken ropade:

Stanna! Du kan inte se det, men inne i köttbiten stter det en krok, genom en osynlig lina är den kopplad till en käpp ovanför vattenytan och någon håller i den käppen. Om du äter köttet, kommer kroken att fastna i din käke och denne någon kommer att dra upp dig ur vattnet. Någon kommer att sprätta upp dig med en kniv, steka dig i en panna och äta upp dig. Det som blir kvar av dig får katten.

De två fiskarna simmade iväg. När den yngsta fisken blev ensam tänkte den: Jag ska själv undersöka hur korrekta påståendena är.

Han återvände till köttbiten och simmade runt den, ovanför och under den. Han gjorde en riktigt noggrann undersökning och kunde sedan konstatera:

Jag har sett mig omkring ordentligt och jag har inte upptäckt någon käpp, kniv, stekpanna eller katt. Jag har faktiskt inte upptäckt något utanför detta vatten vi lever i.

Han simmade åter tillbaka till köttbiten och slukade den. Kroken fastnade i hans käke och han drogs upp ur vattnet. Han såg käppen och en man med en kniv - men vid den tidpunkten var hans kunskap intet värd.
Post Reply

Return to “Stories”