sv: Profetens (s) hår

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Profetens (s) hår

Post by nur.nu »

http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopi ... =52&t=3917
Asalamoaleikum!

I boken Meaning and message of the traditions vol. 3, i kapitlet om Haj (being an English Translation of Maulana Mohammad Manzoor Nomani's Ma'ariful Hadith, by Mohammad Asif Kidwai) finns följande att läsa:

" Most probably, the "blessed hair" of the Prophet which are said to be preserved at various places and about the genuineness of which reliable evidence is available are from among the hair distributed on the occasion of the Farewell Haj. Some reports show that Hazrat Abu Talah had given one or two hair each to the people. In this way, these would have come into the possesion of thousands of Companions, and they and their descendants would have taken the fullest care to protect and preserve the holy relic."

Jag undrar om någon vet på vilka platser man skulle kunna beskåda dessa hårstrån? Det skulle vara fint att få se dem. Finns det även något mer man kan få veta kring denna händelse just då Profeten (saw) lät dela ut sina hårstrån?
Wa aleikum salam
Flera hårstrån finns bevarade i Topkapi-museumet i Istanbul.
Jag har själv haft förmånen att närvara och se dem där - det är en mäktig känsla, subhana Allah!

Här i Sverige finns ett eller flera hårtstrån som antförtrotts en familj som tillhör Ahl al-Bayt. De visas upp minst en gång om året av Pakistansta kulturföreningen i Märsta.
http://www.madinah.se/
Anas sade: ”Jag såg Allahs Sändebud (Allahs välsignelse och fred vare med honom) när hans hår blev rakat. Hans Följeslagare stod runtomkring och varje gång en lock föll var det någon som plockade upp den.” [Muslim]

Det visar också att Profetens (s) reliker vördades redan under hans livstid, och att detta inte är någon "bid3a".

Imam Ja3far al-Kettani (rahimahu Allah) - en stor marokkansk 3alim, muhaddith, Sheikh al-Islam för ca 150 år sedan, som också skrev en del om politik, kolonisation, jihad etc., sade i en av sina böcker /parafras/:

"Hur kan vänta sig att landet ska blomstra när Ahl al-Bayt går till barberaren, och deras hår sedan sopas ned i rännstenen?!"
Post Reply

Return to “Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)”