Rättens källor
Ur: Ibn Khaldun Muqaddiima
Övers. av Ingvar Rydberg under titeln:
PROLEGOMENA INTRODUKTION TILL VÄRLDSHISTORIEN
Alhambra Klassiker
---------------------------------------------------------------------------------------------
Vetenskapen om juridikens principer är en av de största, viktigaste och användbaraste disciplinerna i den religiösa lagen. Den befattar sig med bevisen i denna, från vilken muslimernas lagar och legala förpliktelser härleds.
De grundläggande källorna är boken - d v s Koranen - och sedan sunnan, som klarlägger den. På profetens tid erhölls lagarna direkt från honom. Han mottog de koranska uppenbarelserna och förklarade dem direkt genom sina ord och handlingar. Ingen överföring, spekulation eller analogi krävdes. Efter Profetens död blev tolkningarna från den direkta källan inte längre möjliga. Koranen bevarades genom en allmän och kontinuerlig överföring. Vad gäller sunnan var profetens följeslagare överens om att vi måste handla i överensstämmelse med allt som har nått oss av Profetens handlingar och ord genom en korrekt och sanningsenlig tradition. Det är i den betydelsen som laglig bevisning bestäms av Koranen och sunnan.
Sedan kom den allmänna samstämmigheten (al-ijma`) att inta en liknande plats. Profetens följeslagare kom överens om att ogilla alla åsikter som skilde sig från deras egna. De skulle inte ha gjort det utan allvarliga skäl, eftersom samtycke av folk som de inte kunde äga rum utan en fast basis. Dessutom är härmed den kollektiva gruppens ofelbarhet bevisad. På så sätt blev den allmänna samstämmigheten ytterligare en rättskälla.
Om man undersöker metoderna enligt vilka följeslagarna och de första muslimerna gjorde sina härledningar från Koranen och sunnan, konstaterar man att de jämförde liknande fall och drog sina slutsatser genom analogi, i det de antingen samtyckte eller några av dem gjorde eftergifter till de andra. Många av fallen som inträffade efter profetens död förutses inte i de etablerade texterna. Det blev därför nödvändigt att jämföra och kombinera dessa nya fall med dem som påträffas i texterna och dra slutsatser enligt vissa regler för analogi. Detta garanterade riktigheten i deras jämförelse mellan två liknande fall, så att det kunde antas att en och samma gudomliga lag täckte båda fallen. Sålunda uppstod en fjärde rättskälla: resonemang genom analogi (qiyas).
Den stora majoriteten av religiöst lärda är överens om att dessa är de fyra grundläggande slagen av bevisning. Några underkänner allmän samstämmighet och analogi. Men det är undantag. Andra lägger ytterligare slag av bevisning till de fyra. Vi behöver inte uppehålla oss vid dem här, eftersom grundvalen som de vilar på är svag och man sällan hänvisar till dem.”
Den första uppgiften för rättsvetenskapen är att studera de fyra rättskällornas existensberättigande.
(1) Bevis för Koranens äkthet är dess texts avgjort mirakulösa, oefterhärmliga karaktär och den allmänna kontinuiteten i överföringen av den. Detta lämnar inget utrymme för något tvivel.
(2) Sunnan, som den har förmedlats till oss, vilar på den allmänna meningen att muslimerna måste handla i överensstämmelse med traditioner som är äkta. Detta stöds av Profetens praxis under hans livstid att sända brev och budbärare till olika områden med lagmässiga och religiösa föreskrifter och förbud.
(3) Den allmänna samstämmigheten rättfärdigas av att Profetens följeslagare hade kommit överens om att ogilla dem som hyste annorlunda åsikter än deras egna. Dessutom har vi regeln om den muslimska gemenskapens etablerade ofelbarhet (`isma).
(4) Analogins giltighet intygas av följeslagarnas samtycke om dess godtagbarhet.
Dessa är de grundläggande slagen av bevis.
Sunnan, som den har förmedlats till oss, behöver kontrolleras genom en undersökning av överföringssätten och tradenternas integritet (`adala), så att man kan fastslå äktheten i den förmedlade informationen, som är grundvalen för de troendes uppträdande. Detta är också ett av disciplinens grundläggande ämnen. Härtill får läggas kunskapen om upphävande och upphävda traditioner, när två traditioner motsäger varandra och den tidigare av de båda söks. Detta är ett annat ämne i den nämnda vetenskapen.
Därefter kommer studiet av ordens mening. Man måste känna till de enkla och sammansatta ordens innebörd för att härleda idéer i allmänhet från ordkombinationer i allmänhet. De nödvändiga filologiska reglerna påträffas i vetenskaperna grammatik, böjningar, syntax och stil. Så länge språket bara var en vana hos dem som använde det, fanns det inget behov av sådana regler. Juristerna kände sig naturligen hemma i språket. Men när det korrekta bruket av arabiskan gick förlorat, fastslog experterna det en gång för alla med hjälp av en autentisk tradition och sunda analogiska regler som de utvecklade. Lingvistiken blev sålunda en vetenskap juristerna måste känna till för att förstå de gudomliga lagarna.
Det finns ytterligare information att hämta från ordkombinationer. Man kan härleda vad som utgör lagen, bland flera skilda begrepp, från särskilda angivelser i de kombinationer som inverkar på lagen. Detta är rättsvetenskap. Kunskap om de konventionella betydelserna i allmänhet är inte tillräcklig härför. Det behövs andra specialkunskaper. För att utforska de religiösa lagarna måste man tillämpa principer som utvecklats av experter på de religiösa vetenskapsgrenarna.
[...]
Denna vetenskap - rättens källor - är av sent ursprung i islam. De första muslimerna kunde klara sig utan den. Inget annat än den språkliga vanan de ägde var nödvändig för att inhämta ords betydelse. Det är från dem man har de flesta reglerna som behövs i speciella fall. De hade inget behov av att studera tradentkedjorna, eftersom de själva stod nära tradenterna i tiden och hade personlig kunskap och erfarenhet om dem. Sedan dog de första muslimerna ut och med dem var islams första period till ända. Alla vetenskaperna blev då tekniker. Jurister och religionsvetare med ett självständigt omdöme måste nu lära sig dessa normer och grundläggande regler för att kunna härleda lagarna från bevisen. De skrev ned dem som en särskild disciplin och kallade den «rättens källor» (usul al-fiqh). Den förste forskaren som tog upp ämnet var ash-Shafi`i, som dikterade sin berömda Risala (Epistel) härom. I den diskuterade han föreskrifter och förbud, syntax och stil, traditioner, upphävande av förordningar och analogi i för hållande till det lagliga motivet (ratio legis).
[...]
Måtte Gud låta oss dra nytta av lärdomen och måtte Han
nedlåta sig till att räkna oss bland de lärda!
---------------------------------------------------------------------------------------------
http://guidance.faithweb.com/kunskap/usulalfiqh.html
© Copyright för svensk översättning: Ingvar Rydberg och Alhambra Förlag 2002
sv: Ibn Khaldun om Rättens källor
Return to “Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria”
Jump to
- بسم الله الرحمن الرحيم
- ↳ About | Om islam.nur.nu
- ↳ Om oss
- ↳ Om våra medarbetare
- ↳ Vi rekommenderar | Svenska sajter
- ↳ abuhanifa.se | Facebook
- ↳ birka.st
- ↳ damas.st
- ↳ fatwabanken.se
- ↳ ghazali.se
- ↳ konvertitakuten.se
- ↳ nurdotnu | Youtube channel
- ↳ More links | Fler länkar
- ↳ Islamic learning
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ sidna.nur.nu
- ↳ Islamic Cultural Society - damas.st
- ↳ Islamic spirituality
- ↳ Shadhilimasters - shadhili.nur.nu
- ↳ Hilal, prayertimes, qibla etc.
- ↳ birka.st
- ↳ hilal.se
- ↳ Prayertimes
- ↳ Media - mawaqit.hilal.se
- ↳ Allah - الله
- ↳ *
- ↳ Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)
- ↳ Sh. Muhamamd al-Yaqoubi
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | Svenska
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | English
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | بالعربية
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: Talks during visits in Scandinavia
- ↳ Sh. Faisal Abdur Razak
- ↳ Nasiha | Advice | Goda råd
- ↳ Becoming Muslim | Konvertera till Islam
- ↳ Islams grunder
- ↳ Guestbook | Gästbok & Förslagslåda
- Islam studies | Islamiska studier
- ↳ Koranen
- ↳ .
- ↳ Ingegrity of the Quran
- ↳ Qira'at | Läsarter
- ↳ Qira'a Hafs
- ↳ Qira'a Warsh
- ↳ Qira'a Qalun
- ↳ Qira'a Ibn Kathir
- ↳ Tafsir
- ↳ Translations
- ↳ Special ayat
- ↳ Tajwid resources
- ↳ Learning resources
- ↳ Adab with the Quran
- ↳ Discussions
- ↳ Hadith
- ↳ Isnads
- ↳ Classification
- ↳ Hadith collections
- ↳ Shamail
- ↳ Forty Nawawiyya
- ↳ Special hadith
- ↳ Hadith about Sahaba | Om kärleken till Sahaba
- ↳ Hadith about knowledge | Om kunskap
- ↳ Aqida
- ↳ Tenets of Beleief | Trossatser
- ↳ Belief in Allah | Tron på Allah
- ↳ Belief in the Angels | Tron på Änglarna
- ↳ Belief in the Books | Tron på Böckerna
- ↳ Belief in the Prophets | Tron på Profeterna
- ↳ Belief in Life and Death | Tron på ivet efter döden
- ↳ Belief in Qadar | Tron på Allah's Förutbestämmande
- ↳ Miracles | Underverk
- ↳ General | Allmänt
- ↳ Frågor och svar
- ↳ Ash'ariyya
- ↳ Maturidiyya
- ↳ Corrupt beliefs
- ↳ Fiqh
- ↳ Fatwa collections - Links
- ↳ By Madhhab
- ↳ Hanafi
- ↳ Q & A | Frågor och svar
- ↳ Hanafi Fiqh books & chapters
- ↳ About the Hanafi Madhhab | Om madhhaben
- ↳ Maliki
- ↳ Links
- ↳ dar-sirr.com/Imam-Malik.html
- ↳ Shafi'i
- ↳ Hanbali
- ↳ Other rites / No madhhab
- ↳ Comparative fiqh
- ↳ By Subject
- ↳ Tahara
- ↳ Salat
- ↳ Zakat
- ↳ Sawm
- ↳ Hajj
- ↳ Al-Ayman: Oaths | Eder
- ↳ Trade
- ↳ Various subjects | Diverse
- ↳ Links
- ↳ Sunni Life Style | Att leva enligt Sunnan
- ↳ Family and social interactions | Familjeliv och vänner
- ↳ Women in Islma | Knvinnan i Islam
- ↳ Food, chemical products and drugs | Mat, mediniciner och kemiska tillsatser
- ↳ Slaughter | Halal slakt
- ↳ Dress & beautification | Kläder och skönhet
- ↳ Music & Entertainment | Musik och underhållning
- ↳ Environment | Miljö
- ↳ More...
- ↳ Ihsan: Ethics of Islam | Islamisk etik
- ↳ Sins and Tawba | Synd och ånger
- ↳ Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande
- ↳ Self-improvement | Hur man blir en bättre människa
- ↳ More...
- ↳ Spirituality | Andlighet
- ↳ Islamic devotions | Andliga övningar
- ↳ Dhikr from Quran and Sunna
- ↳ Dalail al-Khayrat
- ↳ Tasawwuf
- ↳ Advice | Råd och vägledning
- ↳ Foundations | Grundläggande om Tasawwuf
- ↳ .
- ↳ Adab of the Path | Sufi adab
- ↳ Maqams | Etapper på vägen
- ↳ Sufi manuals
- ↳ Sayings of the Sufis | Sufi citat
- ↳ Turuq
- ↳ Shadhili
- ↳ Naqshbandi
- ↳ Suhrawardi
- ↳ Ba 'Alawi
- ↳ Qadiri
- ↳ Tijani
- ↳ Famous Books | Böcker om andlighet i Islam
- ↳ Ibn ´Ata Allah al-Sakandari
- ↳ Abul Qasim al-Qushayri
- ↳ Amad Zarruq
- ↳ Empirical Sciences
- ↳ Islamic Medicine
- ↳ Islamic Astronomy
- ↳ Islamic Psychology
- ↳ Dream Interpretation
- ↳ Firasa
- ↳ Islamic Learning
- ↳ Curriculum
- ↳ Courses & Events
- ↳ Advice to seekers of knowledge
- ↳ Isnads & Ijazat
- ↳ Madhab & taqlid
- ↳ Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria
- ↳ Radd al-Wahhabiyya
- ↳ Tawassul | Om medling
- ↳ Istighatha | Om att tilllala de döda och osynliga väsen
- ↳ Bid´a | Begreppet nypåfund
- ↳ ´Ibada | Begrepet dyrkan
- ↳ Radd al-Rafidiyya
- ↳ Ohter religions | Islams förhållandet till andra religioner
- Aktuell Information
- ↳ Prayertimes | Bönetider
- ↳ Moon sighting and Hijri dates | Den Islamiska kalendern
- ↳ Seasons and Occasions | Islamiska högtider
- ↳ Eid al-Adha
- ↳ Ranadan & Eid al-Fitr
- ↳ Ashura
- ↳ Milad al-Nabiyy
- ↳ What the Scholars said about Mawlid | Vad de lärda sagt om Mawlid
- ↳ Eid greetings
- ↳ Muslim Community | Det muslimska samfundet
- ↳ Home schooling
- ↳ Moskéer i Sverige
- Culture of Islam | Islams kultur
- ↳ Arabic language
- ↳ Alif-Ba-Ta
- ↳ Arabic Course Books
- ↳ Nahw
- ↳ Sarf
- ↳ Poetry | Qasaid & Anashid | Music
- ↳ Pre-Islamic Poetry | Arabisk poesi före Islam
- ↳ Poetry of the sahaba
- ↳ In honor of the Prophet (s) | Till PRofetens (s) ära
- ↳ Diwan of Imam al-Shafi'i
- ↳ Diwan of Sheikh Muhammad al-Yaqoubi
- ↳ Poetry meters (awzan)
- ↳ Musical Scales
- ↳ Famous quotes
- ↳ Stories
- ↳ Arts
- ↳ Calligraphy
- ↳ Decorative art
- ↳ Architecture
- ↳ Places - cities, landscapes...
- ↳ Travels
- ↳ Mosques & maqams
- ↳ Didactic material for kids | För barn
- Past & Present
- ↳ History of Islam | Islams historia
- ↳ Muslim Rulers
- ↳ Society and Recent Events
- ↳ The uprising in Syria
- ↳ Biographies
- ↳ Sahaba
- ↳ Scholars of our time
- ↳ Great Imams | De främsta Sunni lärda
- ↳ Imam Abu Hanifa d. 150 H.
- ↳ Imam Malik d. 179 H.
- ↳ Imam al-Shafi´i d. 204 H.
- ↳ Imam Ahmad d. 241 H.
- ↳ Bio collections - links
- ↳ Questions & Answers | Frågor och svar
- Services
- ↳ Web facilities
- ↳ Administration
- ↳ Catalogues
- ↳ By Author
- ↳ Sheikh Muhammd al-Yaqoubi al-Hasani
- ↳ Sheikh Gibril F. Haddad
- ↳ Sheikh Atabeg Shukorov
- ↳ Sidi Abd al-Wahid Morrone
- ↳ Books
- ↳ Online library - Links
- ↳ maktabah.org
- ↳ kitabklasik.co.cc
- ↳ hizmetbooks.org
- ↳ kutub.nur.nu
- ↳ Announcements and reviews
- ↳ Bibliographies
- ↳ Book printing, binding, disctribution etc.
- ↳ Manuscripts and Illuminations
- ↳ Pictures
- ↳ Portraits
- ↳ Mosques and maqams
- ↳ Calligraphies
- ↳ Decorative arts
- ↳ Hilye
- ↳ Contributed Galleries
- ↳ Picture Gallery Facilities
- ↳ Audio * Video * Flash
- ↳ Maps
- ↳ New uploads
- ↳ Search engines
- Special interest forums