sv: Svenskt lagförslag undertrycker "Homeschooling"

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Svenskt lagförslag undertrycker "Homeschooling"

Post by nur.nu »

BismiAllah

Funderingar på "homeschooling"?
Eller allmänt intresserad av den svenska statens ateistiska utbildlningsparadigm?

Läs då den här rapporten!
http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... 39d989.pdf
Den är skriven på engelska, men handlar i allra högsta grad om Sverige.

Enligt författaren bryter Sverige flagarant mot FN´s mänskliga rättigheter då man motverkar (och enligt ett nytt lagförslag helt kväser) föräldrars rätt att själv undervisa sina barn. Därmed placerar Sverige sig själv på kartan av länder med "begränsad demokrati", enligt Amnesty International´s kriterier.

AN INDEPENDENT STUDY AND CRITIQUE OF
THE SWEDISH GOVERNMENT'S PROPOSED NEW LEGISLATION ON
HOMESCHOOLING
By C.C.M.Warren, M.A.(Oxon), Retired Professional Educator
Submitted to the Swedish Government's Department of Education
Dedicated to all Homeschoolers in Sweden and Internationally
Special thanks to Jonas Himmelstrand for his advice and proofreading
15 September 2009
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Re: sv: Svenskt lagförslag undertrycker "Homeschooling"

Post by nur.nu »

http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopi ... =10&t=3411
Manahil wrote:Assalamoaleikum!
Tack kära syster för att du delade med dig av detta dokument. Jag tar mig sakteligen igenom det och fast jag bara befinner mig på sid.70 så känner jag mig helt uppfylld av det C.C.M.Warren skriver. Verkligen helt otroligt att det är uppe som lagförslag att förbjuda något som bevisligen har givit så goda studieresultat och fungerat så bra.

Jag hade aldrig tänkt på homeschooling tidigare eftersom man inte hör talas om det så ofta. Men efter att ha läst rapporten blev jag riktigt intresserad. Det var bara några nätter sedan jag låg sömnlös och räknade hur lång tid det är kvar tills min dotter ska börja i skolan. Min främsta oro är den känsla jag fått av dålig social omgivining i skolorna, något som C.C.M.Warren tar upp. Om jag nu skulle kvalificera som lärare till mitt barn så skulle det ju innebära otroligt många saker.

Några saker som jag tyckte var särskilt intressanta från rapporten”

”Jan Björklund, Swedish Education Minister, has admitted
in public that:
"Swedish schools have the highest level truancy,
destruction and most bad language in all the OECD*
countries".

¶C13e. Jonas Himmelstrands observationer intressanta:
Untrained parents are more successful teaching their
children than schools.

"Swedish family policies during the last 30 years have
resulted in insecure children and youth, stressed adults and
lower quality parenthood. As security in children is a strong social legacy, it is a negative spiral."

¶C13g. Parents have forgotten the folk knowledge acquired over generations about parenthood because they have come to believe and expect that the 'experts' in child day care centres and schools are better able to do a parenting job than they are, and so they leave the parenting up to them.
Post Reply

Return to “Home schooling”