Vilken sorts vatten kan användas till wudu och ghusl?
nuralidah.nur.nu
Smuts kan vara av två typer:
* najasa eller khabath = fysisk smuts (t.ex. blod, urin, vin, gris)
* hadath = abstrakt smuts
Mindre hadath orsakas av allt som bryter wudu’ .
Större hadath orsakas av menstruation eller samlag.
För att avlägsna hadath krävs wudu` respektive ghusl.
För renande från hadath krävs att man använder någon av följande sju sorters vatten:
1. regnvatten
2. vatten från hav och sjöar
3. vatten från floder
4. vatten från brunnar
5. smält snö
6. hagel
7. vatten från källor
Wudu’ är inte giltigt med
* orent vatten dvs. vatten som förlorat sin renhet av att det fallit i smuts (najasa), eller av att en hund, gris eller fyrfota rovdjur en hund eller en gris har druckit av det
Om det är stillastående och utgör en liten mängd, blir det orent även om det inte märks några spår av smutsen. Med spår menas: smak, färg eller lukt. En liten mängd är en vattensamling som är mindre än ca 25 kvm (oberoende av vattnets djup). Om vattnet är rinnande anses det orent först om spår av orenhet framträder .
* vatten som redan använts för att ta bort hadath, eller till sunna handlingar som görs i avsikt att komma närmare Allah - t.ex. upprepande av wudu utan att det brutits (wudu `ala al-wudu), eller att tvätta händerna före eller efter maten. Vattnet blir då förbrukat (musta`mal) från det ögonblick det rinner av huden.
* saft från träd eller frukter, även om det rinner ut av sig självt utan att pressas;
* vatten som förlorat sin tunnflytande natur (riqqah wa sailan) genom att att man kokat något i det, t.ex. linser.
* vatten som blandats med något så att den iblandade substansen överväger.
När sägs den iblandade substansen överväga?
- När vattnet blandats med en fast substans (säger man att) den iblandade substansen överväger om vattnet förlorat sin tunnflytande natur, och det gör inget om alla (andra) egenskaper hos vattnet förändrtas – som t.ex. om man blandat det med saffran eller frukt eller löv från träd.
- När vattnet blandats med en annan vätska, betraktar man följande tre egenskaper hos den iblandade vätskan:
* färg
* lukt
* smak
Man säger att den iblandade vätskan överväger om den har två egenskaper och (minst) en av dem framträder i vattnet, som t.ex. yoghurt, som har färg och smak, men ingen lukt; eller om den har tre egenskaper och (minst) två av dem framträder i vattnet, t.ex. vinäger som har färg och lukt och smak. Om vattnet blandats med en vätska som saknar någon av dessa tre egenskaper - t.ex. förbrukat vatten (ma’ musta`mal), eller rosenvatten som förlorat sin doft - så överväger det som har störst mängd. Om man t.ex. blandat två mått förbrukat vatten med ett mått vatten som är oförbrukat, så är wudu’ inte giltigt. Men i det motsatta fallet (dvs. om man blandar ett mått förbrukat med två mått oförbrukat vatten) så är wudu’ giltigt.
_____________________________________
Ref: Baserat på Maraqi al-Falah
nurulidah.nur.nu, Boken om Tahara
Övers: bmk
sv: Vilken sorts vatten kan användas till wudu och ghusl?
Jump to
- بسم الله الرحمن الرحيم
- ↳ About | Om islam.nur.nu
- ↳ Om oss
- ↳ Om våra medarbetare
- ↳ Vi rekommenderar | Svenska sajter
- ↳ abuhanifa.se | Facebook
- ↳ birka.st
- ↳ damas.st
- ↳ fatwabanken.se
- ↳ ghazali.se
- ↳ konvertitakuten.se
- ↳ nurdotnu | Youtube channel
- ↳ More links | Fler länkar
- ↳ Islamic learning
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ sidna.nur.nu
- ↳ Islamic Cultural Society - damas.st
- ↳ Islamic spirituality
- ↳ Shadhilimasters - shadhili.nur.nu
- ↳ Hilal, prayertimes, qibla etc.
- ↳ birka.st
- ↳ hilal.se
- ↳ Prayertimes
- ↳ Media - mawaqit.hilal.se
- ↳ Allah - الله
- ↳ *
- ↳ Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)
- ↳ Sh. Muhamamd al-Yaqoubi
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | Svenska
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | English
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | بالعربية
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: Talks during visits in Scandinavia
- ↳ Sh. Faisal Abdur Razak
- ↳ Nasiha | Advice | Goda råd
- ↳ Becoming Muslim | Konvertera till Islam
- ↳ Islams grunder
- ↳ Guestbook | Gästbok & Förslagslåda
- Islam studies | Islamiska studier
- ↳ Koranen
- ↳ .
- ↳ Ingegrity of the Quran
- ↳ Qira'at | Läsarter
- ↳ Qira'a Hafs
- ↳ Qira'a Warsh
- ↳ Qira'a Qalun
- ↳ Qira'a Ibn Kathir
- ↳ Tafsir
- ↳ Translations
- ↳ Special ayat
- ↳ Tajwid resources
- ↳ Learning resources
- ↳ Adab with the Quran
- ↳ Discussions
- ↳ Hadith
- ↳ Isnads
- ↳ Classification
- ↳ Hadith collections
- ↳ Shamail
- ↳ Forty Nawawiyya
- ↳ Special hadith
- ↳ Hadith about Sahaba | Om kärleken till Sahaba
- ↳ Hadith about knowledge | Om kunskap
- ↳ Aqida
- ↳ Tenets of Beleief | Trossatser
- ↳ Belief in Allah | Tron på Allah
- ↳ Belief in the Angels | Tron på Änglarna
- ↳ Belief in the Books | Tron på Böckerna
- ↳ Belief in the Prophets | Tron på Profeterna
- ↳ Belief in Life and Death | Tron på ivet efter döden
- ↳ Belief in Qadar | Tron på Allah's Förutbestämmande
- ↳ Miracles | Underverk
- ↳ General | Allmänt
- ↳ Frågor och svar
- ↳ Ash'ariyya
- ↳ Maturidiyya
- ↳ Corrupt beliefs
- ↳ Fiqh
- ↳ Fatwa collections - Links
- ↳ By Madhhab
- ↳ Hanafi
- ↳ Q & A | Frågor och svar
- ↳ Hanafi Fiqh books & chapters
- ↳ About the Hanafi Madhhab | Om madhhaben
- ↳ Maliki
- ↳ Links
- ↳ dar-sirr.com/Imam-Malik.html
- ↳ Shafi'i
- ↳ Hanbali
- ↳ Other rites / No madhhab
- ↳ Comparative fiqh
- ↳ By Subject
- ↳ Tahara
- ↳ Salat
- ↳ Zakat
- ↳ Sawm
- ↳ Hajj
- ↳ Al-Ayman: Oaths | Eder
- ↳ Trade
- ↳ Various subjects | Diverse
- ↳ Links
- ↳ Sunni Life Style | Att leva enligt Sunnan
- ↳ Family and social interactions | Familjeliv och vänner
- ↳ Women in Islma | Knvinnan i Islam
- ↳ Food, chemical products and drugs | Mat, mediniciner och kemiska tillsatser
- ↳ Slaughter | Halal slakt
- ↳ Dress & beautification | Kläder och skönhet
- ↳ Music & Entertainment | Musik och underhållning
- ↳ Environment | Miljö
- ↳ More...
- ↳ Ihsan: Ethics of Islam | Islamisk etik
- ↳ Sins and Tawba | Synd och ånger
- ↳ Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande
- ↳ Self-improvement | Hur man blir en bättre människa
- ↳ More...
- ↳ Spirituality | Andlighet
- ↳ Islamic devotions | Andliga övningar
- ↳ Dhikr from Quran and Sunna
- ↳ Dalail al-Khayrat
- ↳ Tasawwuf
- ↳ Advice | Råd och vägledning
- ↳ Foundations | Grundläggande om Tasawwuf
- ↳ .
- ↳ Adab of the Path | Sufi adab
- ↳ Maqams | Etapper på vägen
- ↳ Sufi manuals
- ↳ Sayings of the Sufis | Sufi citat
- ↳ Turuq
- ↳ Shadhili
- ↳ Naqshbandi
- ↳ Suhrawardi
- ↳ Ba 'Alawi
- ↳ Qadiri
- ↳ Tijani
- ↳ Famous Books | Böcker om andlighet i Islam
- ↳ Ibn ´Ata Allah al-Sakandari
- ↳ Abul Qasim al-Qushayri
- ↳ Amad Zarruq
- ↳ Empirical Sciences
- ↳ Islamic Medicine
- ↳ Islamic Astronomy
- ↳ Islamic Psychology
- ↳ Dream Interpretation
- ↳ Firasa
- ↳ Islamic Learning
- ↳ Curriculum
- ↳ Courses & Events
- ↳ Advice to seekers of knowledge
- ↳ Isnads & Ijazat
- ↳ Madhab & taqlid
- ↳ Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria
- ↳ Radd al-Wahhabiyya
- ↳ Tawassul | Om medling
- ↳ Istighatha | Om att tilllala de döda och osynliga väsen
- ↳ Bid´a | Begreppet nypåfund
- ↳ ´Ibada | Begrepet dyrkan
- ↳ Radd al-Rafidiyya
- ↳ Ohter religions | Islams förhållandet till andra religioner
- Aktuell Information
- ↳ Prayertimes | Bönetider
- ↳ Moon sighting and Hijri dates | Den Islamiska kalendern
- ↳ Seasons and Occasions | Islamiska högtider
- ↳ Eid al-Adha
- ↳ Ranadan & Eid al-Fitr
- ↳ Ashura
- ↳ Milad al-Nabiyy
- ↳ What the Scholars said about Mawlid | Vad de lärda sagt om Mawlid
- ↳ Eid greetings
- ↳ Muslim Community | Det muslimska samfundet
- ↳ Home schooling
- ↳ Moskéer i Sverige
- Culture of Islam | Islams kultur
- ↳ Arabic language
- ↳ Alif-Ba-Ta
- ↳ Arabic Course Books
- ↳ Nahw
- ↳ Sarf
- ↳ Poetry | Qasaid & Anashid | Music
- ↳ Pre-Islamic Poetry | Arabisk poesi före Islam
- ↳ Poetry of the sahaba
- ↳ In honor of the Prophet (s) | Till PRofetens (s) ära
- ↳ Diwan of Imam al-Shafi'i
- ↳ Diwan of Sheikh Muhammad al-Yaqoubi
- ↳ Poetry meters (awzan)
- ↳ Musical Scales
- ↳ Famous quotes
- ↳ Stories
- ↳ Arts
- ↳ Calligraphy
- ↳ Decorative art
- ↳ Architecture
- ↳ Places - cities, landscapes...
- ↳ Travels
- ↳ Mosques & maqams
- ↳ Didactic material for kids | För barn
- Past & Present
- ↳ History of Islam | Islams historia
- ↳ Muslim Rulers
- ↳ Society and Recent Events
- ↳ The uprising in Syria
- ↳ Biographies
- ↳ Sahaba
- ↳ Scholars of our time
- ↳ Great Imams | De främsta Sunni lärda
- ↳ Imam Abu Hanifa d. 150 H.
- ↳ Imam Malik d. 179 H.
- ↳ Imam al-Shafi´i d. 204 H.
- ↳ Imam Ahmad d. 241 H.
- ↳ Bio collections - links
- ↳ Questions & Answers | Frågor och svar
- Services
- ↳ Web facilities
- ↳ Administration
- ↳ Catalogues
- ↳ By Author
- ↳ Sheikh Muhammd al-Yaqoubi al-Hasani
- ↳ Sheikh Gibril F. Haddad
- ↳ Sheikh Atabeg Shukorov
- ↳ Sidi Abd al-Wahid Morrone
- ↳ Books
- ↳ Online library - Links
- ↳ maktabah.org
- ↳ kitabklasik.co.cc
- ↳ hizmetbooks.org
- ↳ kutub.nur.nu
- ↳ Announcements and reviews
- ↳ Bibliographies
- ↳ Book printing, binding, disctribution etc.
- ↳ Manuscripts and Illuminations
- ↳ Pictures
- ↳ Portraits
- ↳ Mosques and maqams
- ↳ Calligraphies
- ↳ Decorative arts
- ↳ Hilye
- ↳ Contributed Galleries
- ↳ Picture Gallery Facilities
- ↳ Audio * Video * Flash
- ↳ Maps
- ↳ New uploads
- ↳ Search engines
- Special interest forums