Fråga:
Hamnade i en diskussion nyligen med en person som sa att oäkta barn ärver sina föräldrars omoraliska beteende, lagbrott och synder och får därför inte leda andra i bön.
Kan någon upplysa mig mer i ämnet?
Svar:
av bouhamza
Det finns ingen ibn ul-haram i shari'ah, det finns ingen arvssynd i islamisk ortodoxi. I islam har brukar man patriliniäritet och alla barn är av sin fader, oavsett om modern var fri eller slav (historiskt alltså). Det finns några få undantag, varav Isa ibnu Maryam, frid över dem, är den mest kända.
Svar:
av adko
salaam alaykom
Det som du hörde kan vara pga. att enligt vissa skolor är det makroh att be med en imam född som oäkta barn. Anledning är inte som man kan först tro att han ärver synd utan är av mer praktisk natur nämligen att i det flesta fall (speciellt förr) om fadern saknas så fanns det ingen att ge barnet den nödvändiga uppfostran och utbildning. Därför säger hanafi lärda att ogilandet-karaha hänger ihop med imamens egenskaper. Ett oäkta barn som är lärd och gudsfruktig faller inte under denna kategori därför att ogilande-karaha hänger ihop med dåliga egenskaper inte med människan som sådan. En till komplicerande omständighet som nämns är att det har negativ effekt på församlingen ty människor har en tendens att ogilla att be bakom en sådan person. Hanbali skolan anser inte att det finns något klandervärt i att be med en sådan imam. (al-Fikhul islami av Wahbah Zuhayli)
En annan intressant tradition hittade jag i Imam al Tahawis bok Mushkilu-l-athaar där han försöker genom tolkning undvika kontradiktioner mellan olika hadither. Ett kapitel handlar om vad som tillskrivs Profeten a.s. att ha sagt "oäkta barnet är värst av de tre" dvs. bär större synd än sina föräldrar. Imam al-Tahawi har nämnt tre olika traderingskedjor alla tre från Abu Hurayra. Problemet med ovanstående hadith är uppenbar ty den antyder arvssynden. Lösningen på problemet hittar Imam al tahawi i en annan tradition som säger att det som Abu Hurayra berättade nämndes till Aisha r.a. varpå hon sa "må Allah förbarma sig över honom, han hörde fel och återberättade fel" och enligt annan version även strängare uttalande i stilen "han brukar höra fel och återberätta fel". Aisha har förklarat att hadithen är uttalad om en specifik person som brukade opponera sig emot Profeten a.s. och störa honom. Imam al Tahawi säger att på så sätt bringar man samklang mellan hadithen och aya "Och på ingen bärare av bördor skall läggas en annans börda" (al-Isra 15) samt att "människan skall inte lastas för annat än det som hon har eftersträvat" (al- Najm 39). Det Profeten a.s. sa om det specifika personen var pga. dess dåliga gärningar riktade mot Profeten inte pga. att han var oäkta barn. Han råkade vara dessutom oäkta barn.
salaam
---------------------------------------------------
Från:
http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopi ... 55&start=0
sv: Islams syn på oäkta barn
Return to “Various subjects | Diverse”
Jump to
- بسم الله الرحمن الرحيم
- ↳ About | Om islam.nur.nu
- ↳ Om oss
- ↳ Om våra medarbetare
- ↳ Vi rekommenderar | Svenska sajter
- ↳ abuhanifa.se | Facebook
- ↳ birka.st
- ↳ damas.st
- ↳ fatwabanken.se
- ↳ ghazali.se
- ↳ konvertitakuten.se
- ↳ nurdotnu | Youtube channel
- ↳ More links | Fler länkar
- ↳ Islamic learning
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ sidna.nur.nu
- ↳ Islamic Cultural Society - damas.st
- ↳ Islamic spirituality
- ↳ Shadhilimasters - shadhili.nur.nu
- ↳ Hilal, prayertimes, qibla etc.
- ↳ birka.st
- ↳ hilal.se
- ↳ Prayertimes
- ↳ Media - mawaqit.hilal.se
- ↳ Allah - الله
- ↳ *
- ↳ Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)
- ↳ Sh. Muhamamd al-Yaqoubi
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | Svenska
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | English
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | بالعربية
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: Talks during visits in Scandinavia
- ↳ Sh. Faisal Abdur Razak
- ↳ Nasiha | Advice | Goda råd
- ↳ Becoming Muslim | Konvertera till Islam
- ↳ Islams grunder
- ↳ Guestbook | Gästbok & Förslagslåda
- Islam studies | Islamiska studier
- ↳ Koranen
- ↳ .
- ↳ Ingegrity of the Quran
- ↳ Qira'at | Läsarter
- ↳ Qira'a Hafs
- ↳ Qira'a Warsh
- ↳ Qira'a Qalun
- ↳ Qira'a Ibn Kathir
- ↳ Tafsir
- ↳ Translations
- ↳ Special ayat
- ↳ Tajwid resources
- ↳ Learning resources
- ↳ Adab with the Quran
- ↳ Discussions
- ↳ Hadith
- ↳ Isnads
- ↳ Classification
- ↳ Hadith collections
- ↳ Shamail
- ↳ Forty Nawawiyya
- ↳ Special hadith
- ↳ Hadith about Sahaba | Om kärleken till Sahaba
- ↳ Hadith about knowledge | Om kunskap
- ↳ Aqida
- ↳ Tenets of Beleief | Trossatser
- ↳ Belief in Allah | Tron på Allah
- ↳ Belief in the Angels | Tron på Änglarna
- ↳ Belief in the Books | Tron på Böckerna
- ↳ Belief in the Prophets | Tron på Profeterna
- ↳ Belief in Life and Death | Tron på ivet efter döden
- ↳ Belief in Qadar | Tron på Allah's Förutbestämmande
- ↳ Miracles | Underverk
- ↳ General | Allmänt
- ↳ Frågor och svar
- ↳ Ash'ariyya
- ↳ Maturidiyya
- ↳ Corrupt beliefs
- ↳ Fiqh
- ↳ Fatwa collections - Links
- ↳ By Madhhab
- ↳ Hanafi
- ↳ Q & A | Frågor och svar
- ↳ Hanafi Fiqh books & chapters
- ↳ About the Hanafi Madhhab | Om madhhaben
- ↳ Maliki
- ↳ Links
- ↳ dar-sirr.com/Imam-Malik.html
- ↳ Shafi'i
- ↳ Hanbali
- ↳ Other rites / No madhhab
- ↳ Comparative fiqh
- ↳ By Subject
- ↳ Tahara
- ↳ Salat
- ↳ Zakat
- ↳ Sawm
- ↳ Hajj
- ↳ Al-Ayman: Oaths | Eder
- ↳ Trade
- ↳ Various subjects | Diverse
- ↳ Links
- ↳ Sunni Life Style | Att leva enligt Sunnan
- ↳ Family and social interactions | Familjeliv och vänner
- ↳ Women in Islma | Knvinnan i Islam
- ↳ Food, chemical products and drugs | Mat, mediniciner och kemiska tillsatser
- ↳ Slaughter | Halal slakt
- ↳ Dress & beautification | Kläder och skönhet
- ↳ Music & Entertainment | Musik och underhållning
- ↳ Environment | Miljö
- ↳ More...
- ↳ Ihsan: Ethics of Islam | Islamisk etik
- ↳ Sins and Tawba | Synd och ånger
- ↳ Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande
- ↳ Self-improvement | Hur man blir en bättre människa
- ↳ More...
- ↳ Spirituality | Andlighet
- ↳ Islamic devotions | Andliga övningar
- ↳ Dhikr from Quran and Sunna
- ↳ Dalail al-Khayrat
- ↳ Tasawwuf
- ↳ Advice | Råd och vägledning
- ↳ Foundations | Grundläggande om Tasawwuf
- ↳ .
- ↳ Adab of the Path | Sufi adab
- ↳ Maqams | Etapper på vägen
- ↳ Sufi manuals
- ↳ Sayings of the Sufis | Sufi citat
- ↳ Turuq
- ↳ Shadhili
- ↳ Naqshbandi
- ↳ Suhrawardi
- ↳ Ba 'Alawi
- ↳ Qadiri
- ↳ Tijani
- ↳ Famous Books | Böcker om andlighet i Islam
- ↳ Ibn ´Ata Allah al-Sakandari
- ↳ Abul Qasim al-Qushayri
- ↳ Amad Zarruq
- ↳ Empirical Sciences
- ↳ Islamic Medicine
- ↳ Islamic Astronomy
- ↳ Islamic Psychology
- ↳ Dream Interpretation
- ↳ Firasa
- ↳ Islamic Learning
- ↳ Curriculum
- ↳ Courses & Events
- ↳ Advice to seekers of knowledge
- ↳ Isnads & Ijazat
- ↳ Madhab & taqlid
- ↳ Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria
- ↳ Radd al-Wahhabiyya
- ↳ Tawassul | Om medling
- ↳ Istighatha | Om att tilllala de döda och osynliga väsen
- ↳ Bid´a | Begreppet nypåfund
- ↳ ´Ibada | Begrepet dyrkan
- ↳ Radd al-Rafidiyya
- ↳ Ohter religions | Islams förhållandet till andra religioner
- Aktuell Information
- ↳ Prayertimes | Bönetider
- ↳ Moon sighting and Hijri dates | Den Islamiska kalendern
- ↳ Seasons and Occasions | Islamiska högtider
- ↳ Eid al-Adha
- ↳ Ranadan & Eid al-Fitr
- ↳ Ashura
- ↳ Milad al-Nabiyy
- ↳ What the Scholars said about Mawlid | Vad de lärda sagt om Mawlid
- ↳ Eid greetings
- ↳ Muslim Community | Det muslimska samfundet
- ↳ Home schooling
- ↳ Moskéer i Sverige
- Culture of Islam | Islams kultur
- ↳ Arabic language
- ↳ Alif-Ba-Ta
- ↳ Arabic Course Books
- ↳ Nahw
- ↳ Sarf
- ↳ Poetry | Qasaid & Anashid | Music
- ↳ Pre-Islamic Poetry | Arabisk poesi före Islam
- ↳ Poetry of the sahaba
- ↳ In honor of the Prophet (s) | Till PRofetens (s) ära
- ↳ Diwan of Imam al-Shafi'i
- ↳ Diwan of Sheikh Muhammad al-Yaqoubi
- ↳ Poetry meters (awzan)
- ↳ Musical Scales
- ↳ Famous quotes
- ↳ Stories
- ↳ Arts
- ↳ Calligraphy
- ↳ Decorative art
- ↳ Architecture
- ↳ Places - cities, landscapes...
- ↳ Travels
- ↳ Mosques & maqams
- ↳ Didactic material for kids | För barn
- Past & Present
- ↳ History of Islam | Islams historia
- ↳ Muslim Rulers
- ↳ Society and Recent Events
- ↳ The uprising in Syria
- ↳ Biographies
- ↳ Sahaba
- ↳ Scholars of our time
- ↳ Great Imams | De främsta Sunni lärda
- ↳ Imam Abu Hanifa d. 150 H.
- ↳ Imam Malik d. 179 H.
- ↳ Imam al-Shafi´i d. 204 H.
- ↳ Imam Ahmad d. 241 H.
- ↳ Bio collections - links
- ↳ Questions & Answers | Frågor och svar
- Services
- ↳ Web facilities
- ↳ Administration
- ↳ Catalogues
- ↳ By Author
- ↳ Sheikh Muhammd al-Yaqoubi al-Hasani
- ↳ Sheikh Gibril F. Haddad
- ↳ Sheikh Atabeg Shukorov
- ↳ Sidi Abd al-Wahid Morrone
- ↳ Books
- ↳ Online library - Links
- ↳ maktabah.org
- ↳ kitabklasik.co.cc
- ↳ hizmetbooks.org
- ↳ kutub.nur.nu
- ↳ Announcements and reviews
- ↳ Bibliographies
- ↳ Book printing, binding, disctribution etc.
- ↳ Manuscripts and Illuminations
- ↳ Pictures
- ↳ Portraits
- ↳ Mosques and maqams
- ↳ Calligraphies
- ↳ Decorative arts
- ↳ Hilye
- ↳ Contributed Galleries
- ↳ Picture Gallery Facilities
- ↳ Audio * Video * Flash
- ↳ Maps
- ↳ New uploads
- ↳ Search engines
- Special interest forums