sv: Maktoob (brev) av Mujaddid Alf Thani [Rahimahu Allah]

User avatar
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Maktoob (brev) av Mujaddid Alf Thani [Rahimahu Allah]

Postby nur.nu » 25 Jan 2012, 18:37

Ur
Maktoob (brev)
av Mujaddid Alf Thani [Rahmatullah Alaih]
Översatt av: Anonym
http://www.islahulmuslimeen.org/sv/

Dessa är de delar av ett brev, skrivit till Kilinjullah, som var Kiling Khan son, informerar oss om vad vi bör undvika och vad vi bör göra.

Må Allah ta'ala välsigna dig med ära efter lysande linjen styras av Muhammad Mustafa "alaihis-salatu wassalam"! O min son! Den här världen är en provning plats.

Tydligen, världen är dekorerad med falska paljetter. Den liknar en otuktigt kvinna. Dess ansikte är ett porträtt med vackert färgat hår, ögonbrynen och en naturskön plats. Dess utseende är söt. Det ser färska, söta och krispiga.

Men faktiskt, det är som ett lik baddat med doftande parfymer. Så att säga, det är ett as, en SKRÄPHÖG behäftad med insekter och skorpioner.

Det är en hägring vatten! Det är som en förgiftad godsak!

I huvudsak är det ödeläggelse och av naturen är det försvinnande. Det är obevekligt hänsynslös mot sina sympatisörer och förföljare och orsakar de värsta typerna av skador på dem.

Han som har fallit för det är dumt, förtrollade.

Dess älskarna är lurad galningar. Han som faller för dess utseende kommer att hamna i en oändlig katastrof. Han som domare av dess övergående smak och ytligt skönhet kommer att lida evig ånger. Sarwar-i-kainat Habib-i-Rabbil'alamin "alaihi wa 'ala alihissalawat wattahiyyat" anges: "Världen och Nedan är oförenliga motsatser. Om du gör nöjd en av dem, den andra kommer att ta illa upp."

Detta innebär att säga att om en person behagar världen, akhirah( livet efter detta) kommer att såra honom. Det är, han kommer att uppnå inget i världen som kommer efter detta. Må Allah ta ' ala skydda oss och dig från det olyckliga läget att bli förtjust i världen och DELTAGANDE med de människor som (angelägen om att få världsliga fördelar) trampar över sina arbetsuppgifter som människor!
ameen.

Min son!

Du vet nu att världen är mycket onda, men vad är det som vi kallar "världen"?

"Världen" betyder "något som kommer att locka dig bort från Allah ta'ala". Om en oro för kvinnor, barn, egendom, rank eller position är överdriven för att vi glömmer Allah ta'ala blir det "världen".

Det är av denna anledning att musikinstrument, att spela ma-laa yaáni, dvs meningslöst och förgäves yrken [spel, skadliga umgänge (kompisar), pornograf filmer, tidningar och romaner] är i praktiken "världen"... så är alla typer av lärande och utbildning som ger oss inget i akhirah( livet efter detta). Om sådana utbildning och ämnen som matematik, geometri, astronomi och logik är inte utnyttjas i former som dikteras oss av Allah ta'ala, [dvs att om de inte används för sådana ändamål som konkurrerar med tvivlare/icke-muslimer, överträffar dem och betjänar mänskligheten], sedam att arbeta med dessa ämnen och utbildning är inget annat än att döda tid, dvs "världen".

Civilisation är ta'mir-i-bilad och terfih-i-ibad, vilket innebär att rehabilitera städer och länder och se till att alla människor lever i fred andligt, psykiskt och fysiskt. Fullbordandet av dessa två mål är bara möjligt om och endast om islamiska kanon följs, dvs att man följer efter budorden och förbud som kommer från Allah ta'ala. Ju längre bort från islam, desto längre efter i civilisationen.

Vår profeten "alaihis-salatu wassalam" anges: "En persons som sysselsätta sig själv med oanvändbara yrken och därmed slösa bort sin tid är ett beteende som visar att Allah ta'ala inte Gillar honom!"

Översättning av en persiska vers:

Allt som heter skönhet, utom kärlek till Allah, helst
Är giftiga för själen, även om den är gjord av socker!

Om man sysselsätter sig med yrken som godkänts av islam och dessa yrken håller man från att utföra sin religiösa förpliktelser (kallas wajib och fard), är dessa yrken fortfarande godkända och tillåtna (mubah) ? Naturligtvis inte! Vi måste vara rimliga!

Min son!

Haqq ta'ala, som är så generös, så storsint, välsignat dig med ovanligt stor ära som tawba och anslutning till sohbat (umgänge) av en hängiven anhängare av den islamiska lärda (wali ul ALLAH). Jag undrar om du, under ständiga och kombinerade frestelser av din nafs och djävulen, och leder bland religiöst okunniga och illvilliga vänner, har lyckats behålla det rent av din (nafs)?

Med alla de olika metoderna för omstörtande verksamhet som bedrivs av fiender till islam för att vilseleda den yngre generationen; det är inte en lätt uppgift att överleva de prövningar och besvärliga utan funktionshinder. Det är din period av ungdomar. I det aktuella penningpolitiska välståndet är det lätt att tillfredsställa alla önskemål i nafs, och de flesta av de vänner är lömsk!

Översättning av en persiska vers:

Min käre son! Här är min enda råd:
Du är så ung, och gränd är behäftad med skruvstäd!

Min ädel son!

Du måste undvika överkapacitet i det fria området s.k "mubah". Du måste använda din fritid av mubah bara så mycket som du behöver. Och den här lilla mängden du måste använda i avsikt att göra dina skyldigheter som en född slav av Allah ta'ala.

Till exempel när du äter något du måste ha avsikt för att ge energi för att följa Allah ta'alaas brudorderna; när du klär ut sig, du måste ha i åtanke att täcka dina delar av awra´h och skydda dig mot kallt eller varmt väder, och du måste bära dessa altruistisk motiver när du ska börja en aktivitet som är mubah, [t.ex. när du studerar]. Vårt överordnade föredrog (valet kallas) ázimat, och de hålls så långt bort som de kunde från rukhsats. (dvs. de föredrog den som var mer meriterande och svåra sätt och undvek att anlita den underlättas sätt.)

En annan aspekt av azimat

är återhållsamhet i användningen av mubahs. Om denna förmögenhet, denna välsignelse visar sig vara längre från dig, så åtminstone bör du inte överloppsrännor området mubah och inkräkta på distriktet harams (förbjuden) och tvivelaktiga handlingar. Allah ta'ala, som är mycket solidarisk och generös mot Hans född slavar, får dem att roa sig på strandpromenaden i mubah. Han gjorde så många saker mubah. Vad ett grovt oförskämda beteende det skulle vara mot Allah ta'ala att lämna allt det här många sorter av glädje som är halal och hänge i några förbjudna nöjen. Dessutom Han skapade samma smak i halals liksom i harams, i själva verket finns det ännu mer tillfredsställelse i halals.

Bortsett från glädjen som är inneboende i de olika välsignelser som är halal, vad kan vara roligare än att göra något som man vet Allah ta'ala godkänner? Och vad kan vara mer olidlig för en person än medvetande som hans herre inte tycker om hans beteende? De stunder när Allah ta'ala att uttrycka sitt godkännande i paradis kommer att vara sötare än alla andra välsignelser av paradis. Å andra sidan kan samma ögonblick som Allah ta'ala kommer också uppenbart Hans tillrättavisningar i helvetet, kommer att vara mer gripande än alla andra typer av pina i helvetet.

Vi är födda slavar av Allah subhan wa taála. Vi har under ledning av vår Ägare. Vi är inte oansvarigt lösdrivare. Inte heller är vi fria att göra vad vi vill. Låt oss tänka väl! Låt oss vara kloka och långsiktiga!
Annars, på Domedagen vi kommer att få inget annat än skam och ånger. Perioden för ungdomar är det dags att göra vinster. En god person kommer att inse värdet av denna period och inte slösa bort den. Ålderdom är inte en tid uppnås av alla. Även om man uppnår, villkoren är inte alltid bekväm och god. Och även om man finner goda förutsättningar, då äldre är den ålder svaghet och senilitet och vad som görs sedan, det mesta är ineffektiva. I dag, när alla villkor är god, när du har en stor välsignelse att båda dina föräldrar är vid liv, när du inte belastas med en familj att ta hand om, när du har all nödvändig kraft och energi. (Ta nytta av den har tiden!)

Ledaren för profeterna (sall-Allahu "alaihi wa sallam" anges: "Den som säger," Jag kommer att göra i morgon, "förlorar, förgås."

Det är bra att skjuta upp din världsliga affärer till imorgon och alltid göra ditt affärer som hör till akhirah, idag . Ändå är det en mycket förfärlig val att göra det tvärtom.

Under unga år, tre fiender till islam,

din nafs,

djävulen,

och skadligt umgänge kommer att försöka vilseleda dig.

Några former av dyrkan trots dessa avskräckande faktorer kommer därför att vara mycket värdefull. Rättsakter dyrkan utförts under sin ålderdom, även om de är vida överlägsen i kvantitet till den tidigare, inte kommer att vara så värdefulla. När fiendens attacker, en liten handling av värdet från soldaterna kommer att vara mycket uppskattat. Under fredstid dock övningar för mycket större kapacitet kommer inte att göra så mycket applåder.

Min son!

Mannen, som är själva symbolen för alla andra varelser, skapades inte för att han kan roa sig, spela och dansa, äta och dricka, gå omkring, leva ett bekvämt liv, eller att leva i lyx. Han skapade så att han ska göra sitt uppdrag som född slav, lyd hans Rabb, erkänna sin underlägsenhet, svaghet och armod före Honom, litar på sig själv till honom, och BEDJA honom. Alla former av dyrkan undervisas av Muhammad "alaihis-Salam" är användbara för människor. De har befallt att de är nyttiga för människor, inte för att de kommer att göra något nytta för Allah ta'ala. Rättsakter dyrkan ska ske i en uppriktig och djup känsla av tacksamhet och vördnad. Burorderna som bör göras och de som är förbjudit bör undvikas i perfekt undergivenhet och med yttersta ansträngning. Allah ta'ala inte behöver något, men han välsignade Hans född slavar med att hedra hans bud och förbud.

Vi, dålig född slavar som alltid är i behov, bör uttrycka mycket djupa tacksamhet för denna enorma välsignelse, och detta uttryck av tacksamhet, i sin tur innebär att vi följer budorden med mest brinnande entusiasm.

Alla rättigheter förbehållna med Jama'at Islah-ul-Muslimeen 2009.

Return to Naqshbandi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest