sv: Om 'Ashura-dagen = 10 Muharram
Posted: 19 Dec 2011, 04:10
Om 'Ashura-dagen
Av: Mufti Taqi Uthmani (må Allah bevara honom)
Källa: albalagh.net
Översättning av: Samir Muric
http://abuhanifa.se/index.php?option=co ... &Itemid=78
Fastän Muharram är en helig månad i sin helhet, är den tionde dagen av Muharram ändå den mest heliga av alla dess dagar. Dagen är kallad "'Ashurah". Enligt den Helige följeslagaren (Sahabin) Ibn 'Abbas (må Allah vara nöjd med honom), fann Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) när han utvandrade till Madinah, att Madinahs judar brukade fasta på den tionde dagen av Muharram. De sade att det var på denna dagen som Den Helige Profeten Musa (Moses) (frid vare med honom) och hans följeslagare mirakulöst korsade röda havet och Farao dränktes i dess vatten. När Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) fick höra detta från judarna, sade han: "vi är ännu närmare Musa ('alayhi salaam) än ni", och befallde Muslimernas att fasta på 'Ashurah-dagen". (Återberättat av Abu Dawud)
Det är även återberättat i ett antal autentiska traditioner att det i början var obligatoriskt att fasta på 'Ashurah för Muslimerna. Det var sedan Ramadans fastedagar som blev obligatoriska och fastan på 'Ashurah-dagen som blev frivillig. Sayyidina 'Aisha (må Allah vara nöjd med henne) har sagt att:
"När Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) kom till madinah, fastade han på 'Ashura-dagen och befallde människorna att fasta. Men när Ramadans fastedagar gjordes obligatoriska, begränsades plikten att fasta till Ramadan och den obligatoriska karaktären av fastan på 'Ashurah övergavs. Den som vill kan fasta på den (dvs. denna dag) och den som vill kan avstå att fasta på den (dvs. denna dag)". (Återberättat i Sunan Abu Dawud)
Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) brukade hursomhelst fasta på 'Ashurah-dagen även efter att fastan under Ramadan gjordes obligatorisk. Abdullah ibn Musa (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) föredrog fastan på 'Ashurah över fasta på andra dagar och (han) föredrog fasta under Ramadan över fastan på 'Ashurah. (återberättat av Bukhari och Muslim)
Det är kort sagt fastställt genom ett antal autentiska hadither att fastan på 'Ashurah är en Sunnah av Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom), och gör en (dvs. om man fastar på denna dag) berättigad till stor belöning.
Enligt en annan hadith, är det mer tillrådligt att fastan på 'Ashurah antingen ska föregås eller efterföljas med en annan fasta (dvs. att man även borde fasta dagen innan eller efter i samband med fastan på 'Ashurah-dagen). Detta innebär att man borde fasta två dagar: Antingen den nionde och den tionde av Muharram eller den tionde och den elfte. Anledningen till denna kompletterande fasta såsom det är nämnt av Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) är för att judarna endast brukade fasta på 'Ashurah-dagen, och Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) ville urskilja det Muslimska sättet att fasta från det judiska. Och därför råde han Muslimerna lägga till en till faste(dag) till 'Ashurah-dagen.
Vissa traditioner tyder på en ytterligare utmärkelse för 'Ashurah-dagen. Enligt dessa traditioner borde man vara mer generös mot sin familj genom att förse de med mer mat på denna dagen i jämförelse med andra dagar. Dessa traditioner är inte så autentiska enligt Hadith-vetenskapen. Dock har somliga lärda såsom Bayhaqi och Ibn Hibban (må Allah vara nöjd med dem båda) accepterat dem som pålitliga.
Det som är nämnt ovan är allt det som är understödt med hjälp av autentiska källor om 'Ashurah.
Av: Mufti Taqi Uthmani (må Allah bevara honom)
Källa: albalagh.net
Översättning av: Samir Muric
http://abuhanifa.se/index.php?option=co ... &Itemid=78
Fastän Muharram är en helig månad i sin helhet, är den tionde dagen av Muharram ändå den mest heliga av alla dess dagar. Dagen är kallad "'Ashurah". Enligt den Helige följeslagaren (Sahabin) Ibn 'Abbas (må Allah vara nöjd med honom), fann Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) när han utvandrade till Madinah, att Madinahs judar brukade fasta på den tionde dagen av Muharram. De sade att det var på denna dagen som Den Helige Profeten Musa (Moses) (frid vare med honom) och hans följeslagare mirakulöst korsade röda havet och Farao dränktes i dess vatten. När Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) fick höra detta från judarna, sade han: "vi är ännu närmare Musa ('alayhi salaam) än ni", och befallde Muslimernas att fasta på 'Ashurah-dagen". (Återberättat av Abu Dawud)
Det är även återberättat i ett antal autentiska traditioner att det i början var obligatoriskt att fasta på 'Ashurah för Muslimerna. Det var sedan Ramadans fastedagar som blev obligatoriska och fastan på 'Ashurah-dagen som blev frivillig. Sayyidina 'Aisha (må Allah vara nöjd med henne) har sagt att:
"När Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) kom till madinah, fastade han på 'Ashura-dagen och befallde människorna att fasta. Men när Ramadans fastedagar gjordes obligatoriska, begränsades plikten att fasta till Ramadan och den obligatoriska karaktären av fastan på 'Ashurah övergavs. Den som vill kan fasta på den (dvs. denna dag) och den som vill kan avstå att fasta på den (dvs. denna dag)". (Återberättat i Sunan Abu Dawud)
Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) brukade hursomhelst fasta på 'Ashurah-dagen även efter att fastan under Ramadan gjordes obligatorisk. Abdullah ibn Musa (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) föredrog fastan på 'Ashurah över fasta på andra dagar och (han) föredrog fasta under Ramadan över fastan på 'Ashurah. (återberättat av Bukhari och Muslim)
Det är kort sagt fastställt genom ett antal autentiska hadither att fastan på 'Ashurah är en Sunnah av Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom), och gör en (dvs. om man fastar på denna dag) berättigad till stor belöning.
Enligt en annan hadith, är det mer tillrådligt att fastan på 'Ashurah antingen ska föregås eller efterföljas med en annan fasta (dvs. att man även borde fasta dagen innan eller efter i samband med fastan på 'Ashurah-dagen). Detta innebär att man borde fasta två dagar: Antingen den nionde och den tionde av Muharram eller den tionde och den elfte. Anledningen till denna kompletterande fasta såsom det är nämnt av Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) är för att judarna endast brukade fasta på 'Ashurah-dagen, och Den Helige Profeten (må Allahs välsignelse och fred vara över honom) ville urskilja det Muslimska sättet att fasta från det judiska. Och därför råde han Muslimerna lägga till en till faste(dag) till 'Ashurah-dagen.
Vissa traditioner tyder på en ytterligare utmärkelse för 'Ashurah-dagen. Enligt dessa traditioner borde man vara mer generös mot sin familj genom att förse de med mer mat på denna dagen i jämförelse med andra dagar. Dessa traditioner är inte så autentiska enligt Hadith-vetenskapen. Dock har somliga lärda såsom Bayhaqi och Ibn Hibban (må Allah vara nöjd med dem båda) accepterat dem som pålitliga.
Det som är nämnt ovan är allt det som är understödt med hjälp av autentiska källor om 'Ashurah.