(bis)
Imam al-Tahawi (d. 324 H), sade i sin Aqida, som är vägledeande för Ahl al-Sunna wal-Jama´a:
(Aqida Tahawiyya - Aqida-Tahawiyya-ar-eng.doc)
وتعالى عن الحدود والغايات،
والأركان والأعضاء والأدوات
لا تحويه الجهات الست كسائر المبتدعات
Han är bortom varje begränsning och varje riktning,
(Han behöver ingen) grund att stå på, (Han består inte av) kroppsdelar, (Han använder inga) hjälpmedel.
Och Han är inte innefattad i de sex rumsdimensionerna som skapade varelser är.
Profeten Muhammad - må Allah ge honom fred och välsignelser - sade:
Sayyidna ´Ali - må Allah finna behag i honom - sadeAllah har existerat sedan ur-oänlligheten, då inget annat existerade.
Berättat av Imam Abu Mansur al-Baghdadiyy i Al-Farqu Bayn al-Firaq.Allah har existerat sedan ur-oändligheten, då det inte fanns någon plats, och vi vet att Han nu är så som Han alltid varid - dvs. utan plats.
Imam Ja´far as-Sadiq (d. 148 H, som tillhörde salaf) - må Allah finna behag i honom - sade:
Berättat av Imam al-Qushayriyy i hans Risalah.Den som påstår att Alllah är i något, eller på något, eller av något begår shirk (avgudadyrkan). Ty om Han vore i något vore Han begränsad, och om Han vore på något vore han buren, och om Han vore av något vore han en skapad varelse.
Imam Abu Hanifa (d. 150, som var en tab´ och tillhärde al-salaf) - (må Allah finna behag i honom - sade i sin bok Al-Fiqh al-Absat:
Imam al-Shafi´i (d.204 H) - må Allah finna behag i honom - sade:"Allah existed eternally and there was no place; He existed before creating the creation. He existed and there was not a place, a creation or a thing; and He is the Creator of everything. He who says 'I do not know if my Lord is in the heavens or on the earth,' is a kafir. Also is a kafir whoever says that 'He is on al-^arsh, and I do not know whether al-^arsh is in the heaven or on the earth'."
Imam Ibn Al-Jawziyy al-Hanbaliy sade i sin bok "Daf^ Shubhatit-Tashbih":Alllah den Upphöjde var existent i ur-oändligheten, medan plats/rum inte var existent i ur-oändligheten. Allah skapade plats/rum, då han ägde Egenskapen (att vara till sedan) ur-oändlighet, precis som Han var innan Han skapade plats/rum. Och det är omöjligt att föreställa sig att en förändring skull ha ägt rum i Hans Väsen, eller att en förändring skulle ägt rum i Hans Egenskaper.
... osv. osv. osv. ... fram till våra dagar ...Imam Ahmad Ibn Hambal (d. 241 AH - må Allah finna behag i honom) tillskrev aldrig Allah någon riktning i rummet.
Sulayman ibn `Abd Allah ibn Muhammad ibn `Abd al-Wahhab (d. 1210 H) (se artikel här), en ´Alim av Ahl al-Sunna wal Jama´a (till sklillnad från sin bror, heretikern Muhammad b.´Abd al-Wahhab) sade:
al-Tawdih `an Tawhid al-Khallaq Fi Jawab Ahl al-`Iraq (1319/1901) p. 34. New ed.: al-Riyad: Dar Tibah, 1984. - refererat av G. F. Haddad i artikeln "The hadith of Alllah's descent"Var och en som tror eller säger: "Allah är i sig själv (bi-dhatihi) på varje plats", eller "på en plats" är en kafir.
Imam al-Kawthari (d. 1371 H.) sade i sina Maqalat:
“Declaring that Allah ta`ala is in a direction is considered to be kufr by the four Imams who are the guides of this Community ('Ummah) as al`Iraqi reported it from them about what is in “Sharhu'l Mishkah” of `Ali al-Qari”
Länkar:
med uttalanden av ´Ulama om att Allah inte har någon plats
Fler referenser finns samlade på denna länk:
http://www.shaykhabdullah.com/2010/05/1 ... ring-gems/
256 citat som visar att Allah inte har någon plats:
http://www.aslein.net/showthread.php?t= ... 3%D1%C7%C1