Hur man blir medveten om sina fel och brister
Ur Ihya `ulum ad-dîn
Översättning av AbdulWahid Shakir
http://ghazali.se/txt/brist.htm
När Allah, den Upphöjde och Ärorike, vill en tjänare väl, gör Han tjänaren medveten om hans brister. Brister och tillkortakommanden uppmärksammas av den som har god självinsikt och de som känner sin otillräcklighet kan också behandla dem. De flesta människor är dessvärre omedvetna om sina tillkortakommanden, de ser agnet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget. Den som vill lära känna sina fel och brister har fyra möjliga vägar att gå:
(1) Att uppsöka en sheykh med god kännedom om egots brister och som är väl förtrogen med de dolda inre sjukdomarna. Sheykhen bör ges befogenhet över muridens själv och de anvisningar sheykhen ger för att bekämpa egot bör följas. En sådan sheykh är dessvärre svårt att finna idag.
(2) Att söka upp en insiktsfull, religiös och ärlig vän, låta honom hålla uppsikt över tillstånd och handlingar och påvisa karaktärsdrag, handlingar, inre och yttre brister som han finner motbjudande. På detta sätt brukade de visa och de stora ledarna göra.
Umar (radiya Allahu anhu) sade, ”Må Allah visa honom nåd, som visar mig mina fel” och han brukade fråga Salman (radiya Allahu anhu) om sina brister. När Salman kom till honom sade han, ”Vad har du hört om mig som du ogillar?” Salman bad att få slippa svara, men när Umar insisterade sade han, ”Jag har hört att du äter två rätter vid en och samma måltid och att du har två uppsättningar kläder, en som du använder under dagen och en som du använder om natten” Umar frågade, ”Har du hört något annat?”, ”Nej”, svarade han. Umar sade då: ”Vad dessa två beträffar, behöver du inte bekymra dig om dem längre” Till Hudhayfa brukade Umar säga, ”Du är den till vilken Allahs Sändebud (salla Allahu aleyhi wa sallam) anförtrodde hemligheten om hycklarna. Ser du några tecken på hyckleri hos mig?” Trots sin höga ställning brukade han ifrågasätta sig själv på detta sätt. Må Allah vara nöjd med honom.
Det är svårt att hitta en vän som lämnar all inställsamhet och upplyser om brister eller som inte avundas utan bara ger saklig information.
(3) Att lära sig något om sina fel och brister genom att lyssna till sina fiender. Ett vredgat öga avslöjar nämligen fel och brister hos objektet för sin vrede. Problemet är att vår natur är så beskaffad att vi håller våra fiender för lögnare och antar att allt de säger beror på avund. Men den insiktsfulle drar nytta av det hans fiender säger om honom, eftersom de oundvikligen kommer att tala om hans fel.
(4) Att umgås med andra och tillskriva sig själv allt som man ogillar hos dem. Den troende är nämligen den troendes spegel och man ser därför sina egna fel och brister när man ser dem hos andra och man vet att människorna liknar varandra i fråga om att följa begären.
Man bör därför rena sig från allt sådant som man förebrår andra. Om människorna skulle lämna alla karaktärsdrag som, när de ser dem hos andra, väcker deras ogillande, skulle de inte vara i behov av någon som lärde dem gott beteende (mu’addib). Någon frågade ’Isa (alayhi al-salam), ”Vem har lärt dig gott beteende (man addabaka)?” Han svarade, ”Ingen. Jag såg att den okunniges okunnighet var motbjudande, och undvek den därför” Detta är en utväg för den som inte hittar en kunnig, intelligent och insiktsfull sheykh. Den som hittar en sådan sheykh, har hittat en doktor och bör därför hålla sig till honom, eftersom det är han som kommer att bota honom från de inre sjukdomarna och rädda honom från den undergång han är på väg mot.
Referens:
Imam Ghazali. Ihya ’Ulum al-Din 5 vol. Beirut Dar al-fikr 1420/1999
Al Ghazali-institutet 1425 e.H. / 2004 e.Kr.
sv: Hur man blir medveten om sina fel och brister / ur Ihya
Return to “Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande”
Jump to
- بسم الله الرحمن الرحيم
- ↳ About | Om islam.nur.nu
- ↳ Om oss
- ↳ Om våra medarbetare
- ↳ Vi rekommenderar | Svenska sajter
- ↳ abuhanifa.se | Facebook
- ↳ birka.st
- ↳ damas.st
- ↳ fatwabanken.se
- ↳ ghazali.se
- ↳ konvertitakuten.se
- ↳ nurdotnu | Youtube channel
- ↳ More links | Fler länkar
- ↳ Islamic learning
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ sidna.nur.nu
- ↳ Islamic Cultural Society - damas.st
- ↳ Islamic spirituality
- ↳ Shadhilimasters - shadhili.nur.nu
- ↳ Hilal, prayertimes, qibla etc.
- ↳ birka.st
- ↳ hilal.se
- ↳ Prayertimes
- ↳ Media - mawaqit.hilal.se
- ↳ Allah - الله
- ↳ *
- ↳ Profeten Muhammad (sall Allah 'aleihi a sallam)
- ↳ Sh. Muhamamd al-Yaqoubi
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | Svenska
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | English
- ↳ sacredknowledge.co.uk
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi | بالعربية
- ↳ Sheikh Muhammad al-Yaqoubi: Talks during visits in Scandinavia
- ↳ Sh. Faisal Abdur Razak
- ↳ Nasiha | Advice | Goda råd
- ↳ Becoming Muslim | Konvertera till Islam
- ↳ Islams grunder
- ↳ Guestbook | Gästbok & Förslagslåda
- Islam studies | Islamiska studier
- ↳ Koranen
- ↳ .
- ↳ Ingegrity of the Quran
- ↳ Qira'at | Läsarter
- ↳ Qira'a Hafs
- ↳ Qira'a Warsh
- ↳ Qira'a Qalun
- ↳ Qira'a Ibn Kathir
- ↳ Tafsir
- ↳ Translations
- ↳ Special ayat
- ↳ Tajwid resources
- ↳ Learning resources
- ↳ Adab with the Quran
- ↳ Discussions
- ↳ Hadith
- ↳ Isnads
- ↳ Classification
- ↳ Hadith collections
- ↳ Shamail
- ↳ Forty Nawawiyya
- ↳ Special hadith
- ↳ Hadith about Sahaba | Om kärleken till Sahaba
- ↳ Hadith about knowledge | Om kunskap
- ↳ Aqida
- ↳ Tenets of Beleief | Trossatser
- ↳ Belief in Allah | Tron på Allah
- ↳ Belief in the Angels | Tron på Änglarna
- ↳ Belief in the Books | Tron på Böckerna
- ↳ Belief in the Prophets | Tron på Profeterna
- ↳ Belief in Life and Death | Tron på ivet efter döden
- ↳ Belief in Qadar | Tron på Allah's Förutbestämmande
- ↳ Miracles | Underverk
- ↳ General | Allmänt
- ↳ Frågor och svar
- ↳ Ash'ariyya
- ↳ Maturidiyya
- ↳ Corrupt beliefs
- ↳ Fiqh
- ↳ Fatwa collections - Links
- ↳ By Madhhab
- ↳ Hanafi
- ↳ Q & A | Frågor och svar
- ↳ Hanafi Fiqh books & chapters
- ↳ About the Hanafi Madhhab | Om madhhaben
- ↳ Maliki
- ↳ Links
- ↳ dar-sirr.com/Imam-Malik.html
- ↳ Shafi'i
- ↳ Hanbali
- ↳ Other rites / No madhhab
- ↳ Comparative fiqh
- ↳ By Subject
- ↳ Tahara
- ↳ Salat
- ↳ Zakat
- ↳ Sawm
- ↳ Hajj
- ↳ Al-Ayman: Oaths | Eder
- ↳ Trade
- ↳ Various subjects | Diverse
- ↳ Links
- ↳ Sunni Life Style | Att leva enligt Sunnan
- ↳ Family and social interactions | Familjeliv och vänner
- ↳ Women in Islma | Knvinnan i Islam
- ↳ Food, chemical products and drugs | Mat, mediniciner och kemiska tillsatser
- ↳ Slaughter | Halal slakt
- ↳ Dress & beautification | Kläder och skönhet
- ↳ Music & Entertainment | Musik och underhållning
- ↳ Environment | Miljö
- ↳ More...
- ↳ Ihsan: Ethics of Islam | Islamisk etik
- ↳ Sins and Tawba | Synd och ånger
- ↳ Tazkiya: Purification of the Heart | Hjärtats renande
- ↳ Self-improvement | Hur man blir en bättre människa
- ↳ More...
- ↳ Spirituality | Andlighet
- ↳ Islamic devotions | Andliga övningar
- ↳ Dhikr from Quran and Sunna
- ↳ Dalail al-Khayrat
- ↳ Tasawwuf
- ↳ Advice | Råd och vägledning
- ↳ Foundations | Grundläggande om Tasawwuf
- ↳ .
- ↳ Adab of the Path | Sufi adab
- ↳ Maqams | Etapper på vägen
- ↳ Sufi manuals
- ↳ Sayings of the Sufis | Sufi citat
- ↳ Turuq
- ↳ Shadhili
- ↳ Naqshbandi
- ↳ Suhrawardi
- ↳ Ba 'Alawi
- ↳ Qadiri
- ↳ Tijani
- ↳ Famous Books | Böcker om andlighet i Islam
- ↳ Ibn ´Ata Allah al-Sakandari
- ↳ Abul Qasim al-Qushayri
- ↳ Amad Zarruq
- ↳ Empirical Sciences
- ↳ Islamic Medicine
- ↳ Islamic Astronomy
- ↳ Islamic Psychology
- ↳ Dream Interpretation
- ↳ Firasa
- ↳ Islamic Learning
- ↳ Curriculum
- ↳ Courses & Events
- ↳ Advice to seekers of knowledge
- ↳ Isnads & Ijazat
- ↳ Madhab & taqlid
- ↳ Development of Islamic Sciences | Lärdomshistoria
- ↳ Radd al-Wahhabiyya
- ↳ Tawassul | Om medling
- ↳ Istighatha | Om att tilllala de döda och osynliga väsen
- ↳ Bid´a | Begreppet nypåfund
- ↳ ´Ibada | Begrepet dyrkan
- ↳ Radd al-Rafidiyya
- ↳ Ohter religions | Islams förhållandet till andra religioner
- Aktuell Information
- ↳ Prayertimes | Bönetider
- ↳ Moon sighting and Hijri dates | Den Islamiska kalendern
- ↳ Seasons and Occasions | Islamiska högtider
- ↳ Eid al-Adha
- ↳ Ranadan & Eid al-Fitr
- ↳ Ashura
- ↳ Milad al-Nabiyy
- ↳ What the Scholars said about Mawlid | Vad de lärda sagt om Mawlid
- ↳ Eid greetings
- ↳ Muslim Community | Det muslimska samfundet
- ↳ Home schooling
- ↳ Moskéer i Sverige
- Culture of Islam | Islams kultur
- ↳ Arabic language
- ↳ Alif-Ba-Ta
- ↳ Arabic Course Books
- ↳ Nahw
- ↳ Sarf
- ↳ Poetry | Qasaid & Anashid | Music
- ↳ Pre-Islamic Poetry | Arabisk poesi före Islam
- ↳ Poetry of the sahaba
- ↳ In honor of the Prophet (s) | Till PRofetens (s) ära
- ↳ Diwan of Imam al-Shafi'i
- ↳ Diwan of Sheikh Muhammad al-Yaqoubi
- ↳ Poetry meters (awzan)
- ↳ Musical Scales
- ↳ Famous quotes
- ↳ Stories
- ↳ Arts
- ↳ Calligraphy
- ↳ Decorative art
- ↳ Architecture
- ↳ Places - cities, landscapes...
- ↳ Travels
- ↳ Mosques & maqams
- ↳ Didactic material for kids | För barn
- Past & Present
- ↳ History of Islam | Islams historia
- ↳ Muslim Rulers
- ↳ Society and Recent Events
- ↳ The uprising in Syria
- ↳ Biographies
- ↳ Sahaba
- ↳ Scholars of our time
- ↳ Great Imams | De främsta Sunni lärda
- ↳ Imam Abu Hanifa d. 150 H.
- ↳ Imam Malik d. 179 H.
- ↳ Imam al-Shafi´i d. 204 H.
- ↳ Imam Ahmad d. 241 H.
- ↳ Bio collections - links
- ↳ Questions & Answers | Frågor och svar
- Services
- ↳ Web facilities
- ↳ Administration
- ↳ Catalogues
- ↳ By Author
- ↳ Sheikh Muhammd al-Yaqoubi al-Hasani
- ↳ Sheikh Gibril F. Haddad
- ↳ Sheikh Atabeg Shukorov
- ↳ Sidi Abd al-Wahid Morrone
- ↳ Books
- ↳ Online library - Links
- ↳ maktabah.org
- ↳ kitabklasik.co.cc
- ↳ hizmetbooks.org
- ↳ kutub.nur.nu
- ↳ Announcements and reviews
- ↳ Bibliographies
- ↳ Book printing, binding, disctribution etc.
- ↳ Manuscripts and Illuminations
- ↳ Pictures
- ↳ Portraits
- ↳ Mosques and maqams
- ↳ Calligraphies
- ↳ Decorative arts
- ↳ Hilye
- ↳ Contributed Galleries
- ↳ Picture Gallery Facilities
- ↳ Audio * Video * Flash
- ↳ Maps
- ↳ New uploads
- ↳ Search engines
- Special interest forums