sv: Abd Allah b. alMubarak: Ya 3Abidal-Haramayn - om Jihad

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

sv: Abd Allah b. alMubarak: Ya 3Abidal-Haramayn - om Jihad

Post by nur.nu »

BismiAllah



ياعابد الحرمين لو أبصرتنا *** لعلمت أنك في العبادة تلعب
من كان يخضب جيده بدموعه *** فنحورنا بدمائنا تتخضب
أو كان يتعب خيله في باطل *** فخيولنا يوم الكريهة تتعب
ريح العبير لكم ونحن عبيرنا *** رهج السنابك والغبار الأطيب
ولقد أتانا عن مقال نبينا *** قول صحيح صادق لا يكذب
لا يستوي وغبار خيل الله في *** أنف امرىء ودخان نار تلهب
هذا كتاب الله ينطق بيننا *** ليس الشهيد بميت لا يكذب
O du som dyrkar Gud vid de två helgedomarna, kunde du se oss,
skulle du inse att din gudtsjänst är bara lek

Dennes kinder vätes av hans tårar
medan våra strupar dränks av vårt blod

Denne tröttar ut sin häst gagnlös ritt
medan våra hästar mattas ut på stridens dag

Doft av parfym tillfaller er - vår parfym
är dammet (som kastas upp av hästars) hovar och den fina ökensanden

Det har förmedlats oss från vår Profet
med ett tillförlitligt och sant ord, som inte kan tillbakavisas:

Sand (som virvlats upp) av hästar (i striden för) Allah's sak
kan ej samsas i en mans näsa med rök från (Helvetets) flammande eld

Allah's Bok talar till oss:
martyren dör ej - och (Allah's Ord) är inte lögn.
År 170 H. sände Abd Allah ibn alMubarak ett brev till FuDayl ibn 3Iyyad - må Allah finna behag i dem - med denna lydelse. Det var (troligen) ett svar på en inbjudan från Ibn Fydayl (som bodde i Makka) att komma till honom och göra hajj.

Detta återges i många kända böcker, bl.a. Imam al-Subki i Tabaqat al-Shafi3iyya, av al-Dhahabi i Siyar al-A3lam, i Ibn Kathir's tafsir, som i sin tur hänvisar till Ibn 3Asakir's "Tarikh Dimasqh".

Isnaden innehåller dock flera svaga led, se t.ex. denna länk.

Själva texten (matn) har också kritiserats, därför att den kan tolkas som om att Ibn Mubarak (en stor 3alim, faqih, muhaddith, zahid och mujahid) skulle nedvärdera FuDayl ibn 3Iyyad (även han lärd, muhaddith, och den störste av den tidens zuhada) - detta är otänkbart med tanke på att de båda var salaf och Ulama av hög rang och adab, med stor ömsesidig aktning. Men texten kan också läsas som en framställning av företrädena i jihad jämfört med andra gudstjänsthandlingar, och det är ingen tvekan om att jihad intar den högsta ställningen.

Enligt berättelsen grät Ibn Fudayl när han läste brevet, och medgav att det var sant och rätt.

Må Allah finna behag i dem båda, och göra oss värdiga deras förebild.
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Re: sv: Abd Allah b. alMubarak: Ya 3Abidal-Haramayn - om Jih

Post by nur.nu »

BismiAllah

Ayan som nämns i dikten är Al 'Imran 169:
[وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَتاً]
Och betrakta inte dem som fallit i kampen för Guds sak som döda. Nej, de lever [och] Gud sörjer för dem.
Ayan syftar på dem som stupade i slaget vid Uhud. I tafsiren nämns en hadith som Imam Ahmad tog från Imam Shafi3i, som tog den från Imam Malik (må Allah finnna behag i dem alla):

«نَسَمَةُ الْمُؤْمِنِ طَائِرٌ يَعْلُقُ فِي شَجَرِ الْجَنَّـةِ حَتَّى يَرْجِعَهُ اللهُ إِلى جَسَدِهِ يَوْمَ يَبْعَثُه»
"Den troendes själ är en fågel i ett träd i Pradiset, tills Allah återför den till hans kropp den dag Han återupplivar dem."
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Re: sv: Abd Allah b. alMubarak: Ya 3Abidal-Haramayn - om Jih

Post by nur.nu »

Hadithen som antyds i dikten finns i Sunan al-Tirmidhi, Boken om företrädena i Jihad, Kapitlet om företrädena i dammet (som virvlas upp) i strävan för Allah:

"En person som gråter av frukan för Allah kommer inte till Elden förrän en mjölken återgår till spenen [dvs. aldrig], och dammet [som virvlas upp i strävan] för Allah's sak sammanträffar inte med Helvetets rök."

سنن الترمذي, كتاب فضائل الجهاد عن رسول الله صلى الله عليه وسلم, باب مَا جَاءَ فِي فَضْلِ الْغُبَارِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ :‏‏
1733 - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمَسْعُودِيِّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عِيسَى بْنِ طَلْحَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ لاَ يَلِجُ النَّارَ رَجُلٌ بَكَى مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ حَتَّى يَعُودَ اللَّبَنُ فِي الضَّرْعِ وَلاَ يَجْتَمِعُ غُبَارٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَدُخَانُ جَهَنَّمَ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ ‏.‏ وَمُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ هُوَ مَوْلَى أَبِي طَلْحَةَ مَدَنِيٌّ ‏.‏
Post Reply

Return to “Poetry | Qasaid & Anashid | Music”