Imam al-Nawawi (d. 676 i Nawa, Syrien - rahimahu Allah)

Post Reply
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Imam al-Nawawi (d. 676 i Nawa, Syrien - rahimahu Allah)

Post by nur.nu »

Imam al-Nawawi i våra hjärtan
av bmk

BismiAllah
Imam Muhyi al-Din Yahya Abu Zakariyya ibn Sharaf al-Nawawi - rahimahu Allah wa nafa3ana bihi - är en man som betytt oerhört mycket för att föra ut Islamisk kunskap, och som berikat miljoner muslimer genom tiderna. Allah hans böcker präglas av djup insikt, och samtidigt av enkelhet, och framförallt reflekterar de en andlig storhet, materialiserad i ett liv helt vigt åt dyrkan till Allah. Man kan inget annat än älska honom.

Imam al-Nawawi är en ljusstark stjärna på kunskapens himmel, som lyser över hela den islamiska världen. Mest känd är han som hadithlärd. Hans hadithsamling Riyad al-Salihin och de 40 viktigaste haditherna i Islam, al-Aba3in al-Nawawiyya, hans kommentar till Sahih Muslim och hans böcker i hadithknskap hör till de mest lästa böckerna i den islamiska världen. Men man får inte glömma att han också var en stor Shafi3i lärd, historiker som bl.a. sammanställt biografier om Imam al-Shafi3i och de lärda av hans skola. Han var en försvarare av Ahl al-Sunnah's (ash3ari) 3aqida, författare till boken al-Adhkar om dhikr, och en Sufi manual med titeln Bustan al-3Arifin. Allt i ett format som inte bara vänder sig till de lärda, utan som också är tillgängligt för vanliga muslimer. - Imam Nawawi tillhör oss alla.

Han upptog ämbetet som ledare av Dar al-Hadith i Damaskus, som var det första av sitt slag någonsin, och ett bålverk för Sunni Islam i en tid av omvälvning. Samtidigt finner vi honom - så lik Profeten själv, salla Allah 'elihi wa sallam - sittande i moskén om dagarna, ibland hade han mat, ibland inte, en gigant i Ulum, men i sin uppenbarelse en anspråkslös man av folket, Han dog i sin hemby Nawa vid en ålder av endast 45 år. Man försökte flera gånger byggda ett tak över hans grav för att skydda besökare från sol och regn, men taket störtade varje gång in. Då planterde man istället ett träd på hans grav. Trädet finns fortfarande kvar. - Imam Nawawi i våra hjärtan.

Senast ändrad: 2012-02-22

----
Mer att läsa:

Biografi (damas.st)
http://privat.bahnhof.se/wb042294//Text ... i-sve.html
se även: http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopi ... =47&t=1444

Dār al-H. adīth al-Ashrafiyya in Damascus by Sheikh GF Haddad
http://privat.bahnhof.se/wb042294//Filer/gfh_darh_e.pdf

--------------------------------------
User avatar
nur.nu
Posts: 801
Joined: 19 Mar 2011, 11:53

Re: Imam al-Nawawi (d. 676 i Nawa, Syrien - rahimahu Allah)

Post by nur.nu »

.

IMAM AL-NAWAWI (f. 631 – d. 676 H.) – raDiAllahu `anhu

Hans fullständiga namn är Muhyi al-Din Abu Zakariyya Yahya ibn Sharaf ibn Hasan al-Shafi`i al-Nawawi. Han är benämnd efter sin fördelsort Nawa, en liten by i södra Syrien, ca 200 km söder om huvudstaden Damascus, där han kom till världen år 631 H.

Image
Imam al-Nawawi's maqam i byn Nawa, ca 2 timmars bilfärd från Damascus
Foto: JZ/Ziarat 2006 © Kultursällskapet Damas


En from man i Nawa, Shaikh Yasin ibn Yusuf Marakashi, berättade: "Jag såg Imam al-Nawawi när han var en ung pojke på 10 år. Andra pojkar i hans ålder brukade tvinga honom att leka med dem, men Imam al-Nawawi brukade alltid unvika att leka, och var alltid sysselsatt med att recitera den ädla Koranen. När de försökte vinna över honom och insisterade på att han skulle gå med på deras lekar, brukade han klaga och uttrycka sin likgiltighet inför deras dåraktiga företag. När jag såg hans omdömesgillhet och allvar, väcktes i mitt hjärta en speciell kärlek till den unge Nawawi. Jag vände mig till hans lärare och anbefallde honom att ägna särskild omtanke om denne unge man, eftersom han i framtiden skulle komma att bli en av de största lärda och heliga män. Läraren frågade mig om jag var en spåman eller astrolog. Jag svarade honom att jag var varken det ena eller det andra, men Allah fick mig att säga dessa ord."

Hans far tog honom till Damascus, där han började studera vid al-Madrasah al-Rawahiyah, som stiftats av en rik köpman vid namn Zaki al-Din Abul-Qasim Ibn Rawahah, och som var ansluten till Umayamoskén. Imam Nawawi berättar själv om den tiden: "Jag studerade vid denna institution i två år. Under hela min vistelse vid Madrasan åtnjöt jag aldrig full vila, och jag levde på den lilla mängd mat som skolan erbjöd."

I Damaskus studerade han ämnen som Hadithlära, Fiqh (rättslära), Usul al-Fiqh (dess principer), arabisk grammatik, för tjugo olika lärare av yppersta rang. Han ägnade all sin tid åt att söka kunskap. Han gick tidvis på tolv olika lektioner varje dag, och till varje lektion skrev han ned kommentarer och anteckningar. För varje bok han läste, läste han även tillhörande kommentarer och förklaringar. Han var skarptänkt och hade ett gott minne, och hans lärare tyckte mycket om honom och lovordade honom för hans koncentration och flit.

Under elva år var han föreståndare för det prestigefyllda institutet Dar al-Hadith al-Ashrafiyyah. Hans efterträdare, Taq al-din al-Subki in Ibn al-Subki, nedtecknade i sin biografisamling Tabaqat al-Shafi`iyyah al-Kubra följande diktrader:
  • “ I Dar al-Hadith finns en subtil mening
    På mattor där jag böjer mig ned och söker skydd:
    Kanske rör jag med mitt eget ansikte
    ett ställe där al-Nawawi satt sin fot."

Imam al-Nawawi var känd för sin fromhet och goda karaktär. Han åt och klädde sig enkelt. En av hans samtida, Sheikh Muhyi al-Din uttalade följande om hans karaktär: "Imam al-Nawawi hade tre framträdande lovvärda drag i sin personlighet. Till den som äger endast en av dessa vänder sig folk i stora skaror för att få vägledning. Den första är: kunskap och förmåga att ge den vidare. Den andra är: total frihet från världsliga böjelser. Och den tredje är: att påbjuda det goda och förbjuda det otillbörliga."

Hela hans korta och intensiva liv var ägnat gudsdyrkan, studier, undevisning och skivande. Han författade ett stort antal böcker om olika ämnen, var och en av dem ett mästerverk av koncishet, en ovärderlig skatt till gagn och vägledning för alla efterkommande generationer.

Efter 28 år återvände han från Damaskus till sin hemby Nawa, där han efter en kort tids sjukdom avled, 44 år gammal.

Image
Foto ZO/Ziarat 2006 © Kultursällskapet Damas

Flera gånger försökte man bygga ett tak över imam al-Nawawi's gravplats, för att skydda besökande från sol och regn – men varje gång störtade taket ned. Till sist gav man upp försöken, och planterade istället ett stort träd. Trädet står kvar än idag, 750 år efter hans död.

Image


Imam al-Nawawi's lärare:

Hans lärare var bl.a. Abu Ibrahim Ishaq bin Ahmad AI-Maghribi, Abu Muhammad Abdur-Rahman bin Ibrahim Al-Fazari, Radiyuddin Abu Ishaq Ibrahim bin Abu Hafs Umar bin Mudar Al-Mudari, Abu Ishaq Ibrahim bin Isa Al-Muradi, Abul-Baqa Khalid bin Yusuf An-Nablusi, Abul-Abbas Ahmad bin Salim Al-Misri, Abu Abdullah Al-Jiyani, Abul-Fath Umar bin Bandar, Abu Muhammad At-Tanukhi, Sharafuddin Abdul-Aziz bin Muhammad Al-Ansari, Abul-Faraj Abdur-Rahman bin Muhammad bin Ahmad Al-Maqdisi, Abul-Fada'il Sallar bin Al-Hasan Al Arbali etc.

Imam al-Nawawi's elever:

Han hade hundratals elever, bland de mest framstående var: Alauddin bin Attar, Ibn Abbas Ahmad bin Ibrahim, Abul-Abbas Al-Ja'fari, Abul-Abbas Ahmad bin Farah, Rashid Ismail bin Mu'allim Al-Hanafi, Abu Abdullah Al-Hanbali, AbulAbbas Al-Wasti, Jamaluddin Sulaiman bin Omar Az-Zar'i, AbulFaraj Abdur-Rahman bin Muhammad bin Abdul-Hamid AlMaqdisi, Badr Muhammad bin Ibrahim, Shamsuddin Muhammad bin Abu Bakr, Ash-Shihab Muhammad bin Abdul-Khaliq, Hibatullah Al-Barizi, Abul-Hajjaj Yusuf bin Az-Zaki etc.

Imam al-Nawawi's mest kända verk:

- Al-Arba'un Nawawiyya – "Fyrtio Hadither"
(övers. till svenska: se http://www.bahnhof.se/wb042294/40hadith/40hadith.html)
- Riyad al-Salihin – Hadith-samlingen "De rättfärdigas ängder"
- Al-Minhaj fi Sharh Sahih Muslim – Kommentar till Sahih Muslim
(Imam al-Nawawi var den förste som arrangerade Sahih Muslimpå det sätt vi idag känner den)
- Kommentar till Sahih Al-Bukhari (ofullbordad)
- Kommentar till Sunan Abi Dawud (ofullbordad)
- Mukhtasar At-Tirmidhi
- Kitab al-Adhkar – "Boken om åminnelser"
- al-Maqasid – Manual om islamisk rättslära
- Minhaj al-Talibin – grundläggade referensverk i Shafi`i fiqh
- Tahdhib al-Asma wa al-Sifat
- Tabaqat al-Shafi'iyah
- Manaqib al-Shafi'i
- Kitab al-Raudah
- Bustan al-´Arifin

-----

http://www.bahnhof.se/wb042294/40hadith/40hadith.html

© Kultursällskapet Damas 2006





.
Post Reply

Return to “Biographies”