sv: Avsikten för Wudu enligt Hanafi madhhab
Posted: 30 Nov 2011, 04:13
Avsikten för Wudu: Sunna mu'akkada (inte ett villkor)
- Avsikten att utföra Wudu' är Sunna muakkada (alltså inte ett villkor för dess giltighet).
- Sunnan uppfylls om man avsikten finns innan man påbörjar Wudu.
- Går man in på badrummet för att göra Istinja och sedan Wudu räknas det som avsikt.
- Gör man istinja innan Wudu, är det mandub att specificera det i sin avsikt, på så sätt omfattas både Istnja och Wudu och man kan hoppas på belönig för båda.
- Avsikten är en handling som utförs av hjärtat.
- Men det är mandub att samtidigt uttala den med läpparna, för att stärka sin beslutsamhet.
Ref: Nur al-Idah / Maraqi al-Falah / Imdad al-Fattah
Enligt Hanafi-skolan är Wudu alltså giltig även utan avsikt. Det innebär bl.a. att bönen är giltig, även om avsikten för föregående Wudu var otydlig eler obefintlig. (För bönen i sig krävs dock en tydlig avsikt).
-----
/bmk
- Avsikten att utföra Wudu' är Sunna muakkada (alltså inte ett villkor för dess giltighet).
- Sunnan uppfylls om man avsikten finns innan man påbörjar Wudu.
- Går man in på badrummet för att göra Istinja och sedan Wudu räknas det som avsikt.
- Gör man istinja innan Wudu, är det mandub att specificera det i sin avsikt, på så sätt omfattas både Istnja och Wudu och man kan hoppas på belönig för båda.
- Avsikten är en handling som utförs av hjärtat.
- Men det är mandub att samtidigt uttala den med läpparna, för att stärka sin beslutsamhet.
Ref: Nur al-Idah / Maraqi al-Falah / Imdad al-Fattah
Enligt Hanafi-skolan är Wudu alltså giltig även utan avsikt. Det innebär bl.a. att bönen är giltig, även om avsikten för föregående Wudu var otydlig eler obefintlig. (För bönen i sig krävs dock en tydlig avsikt).
-----
/bmk